Unilever vinner ny strid i smörkriget
Marknadsdomstolen förbjuder Arla att i sin marknadsföring påstå att Bregott Gourmet är ett smör, mot ett vite på en miljon kronor.
Den här gången är det Unilever som stämt Arla, för att förra våren ha kallat sin nya matfettsblandning Bregott Gourmet för smör. Det, konstaterar domstolen nu är vilseledande, eftersom det är just en matfettsblandning, och inte smör.
I den aktuella domen förbjuds nu Arla att i fortsättningen marknadsföra Bregottprodukter som smör. Förra våren gjorde de det, av misstag hävdar de själva, under nio dagar; från den 21 maj till den 1 juni.
Även den här gången får Arla betala Unilevers rättegångskostnader. Betydligt lägre dock, notan stannar på 162 000 kronor.
– Vi är mycket glada över Marknadsdomstolens beslut som är en seger inte bara för oss men framför allt för våra konsumenter som nu inte behöver bli fortsatt vilseledda av Arlas reklam för Bregott Gourmet, säger Martina Flemström, General Manager Unilever Baking Cooking & Spreads Nordic, i en kommentar.
Hela domen går att läsa här .