Per Schlingman blir ekoföretagare
Moderaternas förre partisekreterare Per Schlingmann går in som delägare i det ekologiska e-handelsföretaget Naturalbox & Veganbox Ecoliving AB.
Det ekologiska e-handelsföretaget Naturalbox & Veganbox Ecoliving AB genomför en crowdfunding på FundedbyMe för att finansiera utvecklingen av egna ekologiska och veganska superfoods. I samband med crowdfundingen går Per Schlingmann in som delägare och strategisk rådgivare.
Per Schlingmann är före detta statssekreterare, chefsstrateg och partisekreterare i Moderaterna, och de flesta känner till honom som en av personerna som spelade en central roll i förnyelseprocessen av Moderaterna. Han driver i dag kommunikationsbyrån Per Schlingmann AB och är en flitigt anlitad föreläsare. Han är vice ordförande i SOS Barnbyar och har gett ut tre böcker, Stå aldrig still! (2013), Urban Express (2014) som är skriven tillsammans med Kjell A Nordström, samt Kommunikationskriget (2015).
Naturalbox & Veganbox Ecoliving AB står bakom prenumerationstjänsterna Naturalbox.se och Veganbox.se som hjälper kunder att upptäcka nya intressanta ekologiska och veganska hälsoprodukter tillsammans med olika recept och hälsotips. Tanken med prenumerationstjänsterna är att inspirera fler till att välja ekologiskt och veganskt för att sedan erbjuda kunderna att handla i den egna e-handelsbutiken Ecoliving.se
– Det ska bli väldigt spännande att bidra till att utveckla ecoliving.se. Ecoliving har alla möjligheter att bli framgångsrika. Hälsotrenden fortsätter starkt, fler människor väljer gröna alternativ och Intresset för ekologiskt och veganskt ökar samtidigt som handeln befinner sig i en omvandling där bland annat e-handeln blir framtidens vinnare, säger Per Schlingmann i ett pressmeddelande.
I pressmeddelandet skriver företaget att den ekologiska trenden har idag ett starkt fotfäste och att den växte med 50 procent under det första halvåret 2015 samt att intresset för att äta ekologiskt och hälsosamt ökar i takt med ökningen av e barndiabetes och andra folksjukdomar.
-Vi vill inspirera och utbilda fler till att äta hälsosamt och då har ekologisk mat utan bekämpningsmedel och konserveringsmedel en viktig betydelse. Likaså att vi i västvärlden äter alldeles för mycket kött. Prenumerationstjänster i Sverige är fortfarande tämligen nytt medan i USA har ekologiska prenumerationstjänster blivit väldigt populära och framgångsrika, säger företagets grundare och vd Alicja Chlebna .
Hon framhåller att företaget har en aggressiv tillväxtplan för sin e-handelssatsning inom ekologisk och vegansk hälsa.
Dagmar Forne/Dagens Handel