23948sdkhjf

Debatt: Fairtrade driver förändring

Varannan ros som säljs i Sverige är Fairtrade-märkt. Detta är mycket tack vare det stora engagemang som flertalet butikskedjor visat. Nu behöver vi se fler initiativ som gör att odlare kan ställa mat på bordet till sin familj, skriver Morgan Zerne, vd för Fairtrade Sverige.
Försäljningen av Fairtrade-märkta varor i Sverige ökade 2015 med 19 procent och är nu uppe i glädjande 3,2 miljarder, vilket innebär att svensken i genomsnitt köper Fairtrade-märkt för 331 kronor per år.

Ökningen drivs på av konsumenter, organisationer, kommuner och företag som inser vikten av att se och ta ställning för människan bakom produkten. Hållbarhet är på allas läppar och det finns numera en insikt om att hållbarhet är mer än en snygg siffra i redovisningen och sträcker sig längre än ett aktivt miljöarbete.

Att arbeta med socialt ansvarstagande är en viktig konkurrensfördel och dagens konsumenter har förväntningar på att företagen gör vad de kan för att förbättra arbetsvillkoren i de länder där varorna produceras. Om företaget inte tar frågan på allvar finns det risk för att kunder går förlorade. Enligt en studie gjord av Svensk Handel behöver många svenska företag arbeta mer med dessa frågor för att överleva på sikt. Vinsten kan komma indirekt via ett stärkt varumärke, genom en ökad andel positiva och nöjda kunder och ökad trivsel bland medarbetare. Balansen mellan att både anpassa sig till och driva efterfrågan på marknaden är central för framgångsrika företag.

Intresset för etiskt producerade produkter har ökat kraftigt de senaste åren. Konsumenterna känner igen och efterfrågar Fairtrade-märkta produkter. 72 procent av de tillfrågade i en färsk TNS Sifo undersökning uppger att det är viktigt att de livsmedel som de handlar lever upp till en etisk standard. Att produktmärkningar är ett bra stöd för att hitta rätt produkt i butiken anser hela 75 procent.

Livsmedelsindustrin är den mest konsumentnära bransch som finns, vilket innebär att livsmedelsföretag har stor press på sig att leva upp till konsumenternas krav och det blir allt viktigare för handelsföretag att arbeta med frågor kring ansvarsfullt företagande.

En av de Fairtrade-märkta varugrupper som har störst marknadsandel är rosor. Så mycket som varannan ros som säljs i Sverige är Fairtrade-märkt. Detta är mycket tack vare det stora engagemang som flertalet butikskedjor visat genom att göra konverteringar till att övervägande sälja Fairtrade-märkta rosor. Eller till och med gå över helt och hållet till Fairtrade-märkta rosor såsom Lidl gjorde förra året och Hemköp gjorde i år i samband med Alla hjärtans dag. Det här är fantastiska initiativ som på allvar kan göra skillnad för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom.

Nu behöver vi se fler av den här typen av initiativ som driver förändring och gör att odlare kan ställa mat på bordet till sin familj. Kaffe, bananer och kakao är produktgrupper där det skulle innebära stora lyft. Det är detta engagemang som ger odlarna verktyg till att ta sig ur fattigdomen.

Det börjar med Fairtrade.

Morgan Zerne, vd för Fairtrade Sverige
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062