Kunder har mindre klämbehov
Andelen som vill se och känna på sin mat innan köp har halverats sedan 2013. Det är en av faktorerna bakom nätmathandelns framgång, enligt den kommande rapporten Digital Mathandel 2016.
Dessutom är en viktig och långtgående attitydförändring hos konsumenterna att andelen som vill se sin mat innan köp eller inte litar på att kvaliteten skulle vara lika bra som i en fysisk butik har halverats sedan 2013.
Konsumenterna har också anpassat sitt beteende efter näthandelns förutsättningar och börjat inse att fördelarna med näthandel är så pass stora att det är värt att planera och beställa mat i förväg. Många nöjda kunder rekommenderar också sina vänner att köpa mat på nätet, vilket ger en snabb utvidgning av kundbasen, skriver Svensk Digital Handel i ett pressmeddelande.
– E-handlare är precis som den traditionella matbutiken beroende av kunder som kommer tillbaka. Ingen har därför råd med att leverera dåliga varor. Att packa tomaterna i botten och sedan lägga på en fyra kilos vattenmelon gör man inte om man vill behålla kunden, kommenterar Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel.
De konsumenter som ännu inte handlat mat på nätet svarar att rabatter och billigare leveranser skulle kunna få dem att börja.