E-handeln kan ge oväntad vinnare
– Om några år kanske det inte är köpcentrum utan externhandeln som kommer att få maka åt sig när e-handeln tar marknadsandelar. Det säger Tobias Rönnberg, konsult på HUI Research.
Utgångspunkten för hans reflexioner är en färsk rapport kring utvecklingen av köpcentrum och handelsområden och hur de påverkas av en framväxande e-handel.
Förra året fanns totalt 357 köpcentrum och handelsområden. Av dessa var 234 köpcentrum.
Det är gruppen köpcentrum som omsätter mest pengar, 138 miljarder kronor inklusive moms, att jämföra med 117 miljarder för handelsområdena. Allt i 2014 års siffror.
Under förra året tillkom fem handelsområden och ett köpcentrum föll ifrån.
– När man i statistiken ser minskat antal köpcentrum, handlar det i de flesta fall inte om att hela köpcentrum stängts ner utan att enstaka butiker slagit igen, vilket gör att centrumen storleksmässigt faller under definitionsgränsen, säger Tobias Rönnberg , och fortsätter:
– Men det speglar också en reeall verklighet, många av de minsta köpcentrumen har det svårt.
Överlag är trenden att köpcentrum och handelsområden omsätter allt mer och tar ökade marknadsandelar. Trenden är obruten från 1988.
– Ökningen har dock stagnerat det går inte lika snabbt nu utan har börjat plana ut lite, säger Tobias Rönnberg.
Vad händer då när e-handeln växer? Tobias Rönnberg, påpekar att e-handeln fortfarande har ganska låga marknadsandelar, för handeln i stort knappt 7 procent. Men nu när nya varuområden börjar e-handelsöka, som bygg- och järnhandel och möbler, kan läget bli ett annat.
En kund som är stressad och vill vara effektiv, ser möjligheten att få de skrymmande och tunga varorna direkt hem.
– Mat på nätet ökar också stort, framför allt lösplocket, säger Tobias Rönnberg och berättade om en reklam från ett nätmathandlare som han nyss hört på radio: ”Ta paus från stormarknaden…”
De varugrupper som e-handelsökar mest i nuläget är sådana som idag ofta säljs i handelsområden. Kanske blir det också därför externhandeln som främst kommer att känna av näthandelsexpansionen.
– Nu finns det många projekt i pipeline, så vi bedömer att externhandeln fortsätter att ta marknadsandelar några år till, säger Tobias Rönnberg och fortsätter:
– Sedan tror jag köpcentrum med goda kommunikationer och många besöksanledningar – som bibliotek, restauranger och så vidare – kan få ett uppsving. Kunden får sin veckohandling hemkörd via nätbutiken men åker förbi och kompletteringshandlar i sitt köpcentrum eller bostadsnära centrum.
YLVA ÅKESSON