Människan är social – men inte i matbutiken
Ja, ska man tro analysen som HUI Research har gjort tillsammans med Krav finns det en rätt stor skillnad på hur konsumenterna skulle vilja ha det, och hur det faktiskt ser ut i dagligvarubutikerna. Självscanning, självbetjäningskassor och inköpslistor i mobilen är visserligen inte ett särskilt ovanligt inslag i matbutikerna i dag, men i övrigt ekar det ganska tomt på digitala inslag i fysiska butiker.
Enligt en undersökning som Visma Retail och HUI Research gjorde under 2015 visade till exempel att riktig personal står sig slätt gentemot mobiltelefonen till och med när det gäller navigering i butiken. Man vill alltså hellre att en app i mobilen ska visa vägen till tacohyllan, än att fråga någon som jobbar i butiken om vägen.
Det här beteendet har skapat en marknad för butiksnavigeringsappar runt om i Europa. I analysen som HUI Research gjort tillsamamns med Krav nämns till exempel den franska dagligvarukedjan Carrefours nya allt-i-allo app C-Oú.
Via den kan kunden göra en inköpslista och utifrån den skapas en rutt i butiken, med alla produkter på listan utmärkta på en karta. Den mest effektiva vägen ska appen kunna ta fram dessutom.
Utöver det kan kunden hitta recept, rabatter och genom att scanna produkter få info om dess ursprung och innehåll i appen.
På den svenska app-marknaden är det dock skralt med navigeringsappar för dagligvarubutiker än så länge. Frågan är om det kommer vara så så länge till.
LÄS MER OM DEN TEKNISKA REVOLUTIONEN i dagligvaruhandeln i senaste numret av Fri Köpenskap. Där tipsar vi bland annat om tio appar kopplade till dagligvaruhandeln. Har du som prenumerant ännu inte laddat ned Fri Köpenskaps app, där du kan läsa tidningen digitalt, gör du det här.