"Nu är det bråttom med livsmedelsstrategin"
Findus planer på att lägga ned produktionen av livsmedel i Bjuv är en signal till regeringen att det behövs åtgärder för att förbättra konkurrensvillkoren för svensk livsmedelsindustri. Nu är det bråttom att bli klar med livsmedelsstrategin. Det menar Kjell Svegrup, ordförande i Findus odlarföreningen.
Som exempel på villkor i Sverige som måste anpassas nämner han det regelverket som styr kemikalieinspektionen. Det går stick i stäv med det svenska jordbrukets intressen, menar han. Andra exempel är skattesatserna på diesel och på gödningsmedel, som är högre i Sverige än i konkurrentländer.
- I Sverige är konsumenterna beredda att betala för den kvalitet som certifieringar av olika slag innebär. Där är man inte längre söderut i Europa ännu. Där är det fortfarande priset och Good Enough som gäller, säger Kjell Svegrup.
Spekulationerna om andra aktörer som skulle kunna ta över efter Findus i Bjuv har de senaste dagarna gått varma. När det gäller produktion av ärtor finns det två andra företag utöver Findus i Sverige. Det är Magnihill AB i Mörarp och Toppfrys i Brålanda. Båda är intresserade av att ta över delar av verksamheten, enligt ATL . Inom det kooperativt ägda Lantmännen höjs också röster för att engagera sig i frågan, men på ledningshåll är man avvaktande.
Fortfarande är det dock oklart om Findus är berett att släppa ifrån sig någonting av sina anläggningar i Bjuv.
Även livsmedelsföretaget Orkla Foods har nämnts som tänkbar köpare men har inte några planer på att ta över efter Findus, enligt företagets kommunikationschef Cecilia Frank. Men hon berättar att många konsumenter har hört av sig om Orklas varumärke Felix, som de har förväxlat med Findus.
- Strategin för Felix är just att det ska vara närodlat, så det är lite olyckligt, säger Cecilia Frank.