23948sdkhjf

De handlar mest mat på nätet

De är unga. De är rika. De bor i en storstad, och de har barn. Ja, det är framförallt en specifik grupp människor som vänder fysiska butiker ryggen till förmån för matshopping via nätet.
De är mellan 26 och 35 år, bor i en storstad, har barn och tjänar bra med pengar. De är ofta "på språng" med sin smartphone i högsta hugg. De vill få ihop det så kallade vardagspusslet. Och ju rikare de är, desto mer benägna är de att handla mat på nätet. Så ser den typiska konsumenten som handlar mat på nätet ut, enligt rapporten Digital Mathandel 2016, framtagen av HUI Research, som Svensk Digital Handel släpper nästa vecka.

Den här målgruppen – framförallt de urbana barnfamiljerna – kommer starkt bidra till att nätmathandeln fortsätter sitt segertåg i år. Svensk Digital Handels prognos är att ökningen hamnar på 40 procent i år, och det finns ingenting som tyder på att utvecklingstakten stannar, menar de.

– Idag spenderar många flera veckor varje år på att handla mat och bära hem tunga kassar från affären. Mathandeln på nätet frigör ju massor av tid och gör det lättare att få ihop vardagspusslet, vilket framför allt barnfamiljer i städer har upptäckt, säger Jonas Ogvall, vd Svensk Digitial Handel, i ett pressmeddelande.

Barnfamiljerna ute i landsbygden och småstäderna då, de vill väl också få ihop "vardagspusslet"? Jo, men de nätshoppar mat lite annorlunda än de som bor i storstäderna. I storstäderna är det ju större tillgång till hemleverans, så i mindre orter läggs främst en order på nätet som sedan hämtas i butik.

De smarta telefonerna har ytterligare snabbat på utvecklingen. Var fjärde konsument som handlar mat på nätet uppger att de använt mobilen till att göra det. Med mobilen går det ju att handla mat också i bilkön på väg hem från jobbet. Dessutom ger sig fler och fler aktörer in på den digitala marknaden, vilket gör att kunden har fler att välja på.

– Marknaden har tidigare till övervägande delen bestått av nischade e-handlare, men nu är alla de stora kedjeaktörerna inne eller på väg in på den digitala marknaden, säger Jonas Ogvall.

Men för alla de som äger, eller jobbar i, en helt och hållet fysisk matbutik finns det ingen orsak till panik. De flesta ser nätmatinköpen som ett komplement till att handla i en fysisk butik. Bara några få procent anger att deras huvudsakliga livsmedelskonsumtion sker online.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063