Svenskt kött har en ny direktör
”Det går bra att kalla mig direktörn…” twittrade Elisabet Qvarford samma dag som det blev officiellt att hon tog över vd-titeln på Svenskt Kött. Vi träffade henne ett par dagar tidigare för ett samtal om nya jobbet, köttnormer och förlorad husmorskunskap.
– Folk brukar bli förvånade över det, att jag jobbat för Miljöpartiet och nu jobbar för Svenskt kött. Det tycker jag är roligt, att utmana folk i deras tänkande. Vad är det egentligen man tror om någon bara för att den har ett visst jobb, vad lägger man in i vad folk ska ha för bakgrund?
Elisabet Qvarford ställer den retoriska frågan och lutar sig tillbaka i fåtöljen Själv är hon dotter till en månskenbonde, alltså en bonde som inte kunde försörja sig på sitt jordbruk utan var tvungen att arbeta med jordbruket ”i månens sken”, berättar hon.
– Så jag har god insyn i hur tufft det är att ha jordbruk och den tuffa omställningen som det svenska jordbruket gjort de senaste 50 åren. Det var aldrig tal om att jag eller mina syskon skulle ta över gården. Vi skulle utbilda oss, våra föräldrar var angelägna om det.
Svenskt kötts hemsida är poppis
Att Svenskt kött bytt vd nu tror Elisabet Qvarford ”inte kommer märkas så mycket”. En stor förändring är dock så klart att märket Svenskt kött ska fasas ut och bli Kött från Sverige. Det nya märket lanseras 20 april.
– Vi kommer fortsätta peka på varför man ska välja svenskt kött. Förutom att berätta om de svenska mervärdena har de flesta också kommit så långt från bonden att någon måste berätta hur saker och ting ligger till. Vi sitter på hela den kunskapsbiten.
Förra året hittade 900 000 unika besökare till Svenskt kötts hemsida. En av de mest populära avdelningarna är hur man hanterar kött.
– Husmorskunskapen har försvunnit och vi får på något sätt stå för den i digital form. Till exempel informera om en så enkel sak som att man ska skära mot köttets fibrer. Nu är inte jag en sån som vill tillbaka till hemmafruidelet, men det ÄR mycket kunskap som gått förlorad, som tidigare bara fanns och gick vidare från generation till generation.
"Många väljer bort köttet när de är unga"
Jag frågar hur hon ser på att många väljer bort kött. Hon replikerar blixtsnabbt:
– Om man tittar på konsumtionssiffrorna för förra året har köttet knappt gått ner. Det är väldigt lite det handlar om.
Men, om några drar ner på köttet är det inget problem, menar hon vidare. Det viktiga för Svenskt kött är, så klart, att det kött som väljs är svenskt.
– Vi har så pass stor köttimport, så på det sättet skulle man kunna dra ner rätt mycket om man så skulle vilja. Jag vet ju att många väljer bort kött när de är unga, men många börjar också igen i 30-årsåldern, när de får eller väntar barn. Framförallt kvinnor. Kvinnor är också den grupp som riskerar att få i sig för lite järn, och det järn som kroppen har lättast att ta upp är det från kött. Det tycker jag har tappats bort. Det pratas inte om det.
– Kött ses som ganska maskulint. Samtidigt ser jag att om det är någon kategori som behöver äta kött så är det kvinnor.
Elisabeth Qvarford om:
Samarbete med butiker: ”Vi har otroligt mycket info på vår hemsida. Vi kommer sammanställa den till små utbildningar, små digitala köttskolor. Vi kommer kunna anpassa dem till butiker som vill utbilda sin personal.”
Kött och klimat: ”Jag kan tycka att den diskussionen är onyanserad som den varit. Det är trots allt en vetenskap som är ganska ny. Det kommer olika rapporter, man vänder och vrider på siffror. Vi har generellt en väldigt polariserad debatt i dag, inte bara om köttet. För eller emot, god eller ond? Jag tycker att det är tråkigt. Jag skulle uppskatta en debatt där man kan prata om både för och nackdelar.”
Den närmsta framtiden på Svenskt Kött: ” Vi kommer jobba ännu mer digitalt och med sociala medier än förut. Vi var tidiga med att mobilanpassa vår hemsida, och vi kommer fortsätta jobba med det.”