23948sdkhjf

Småskalig citylogistik kan reducera utsläpp med 90 procent

– Forskningen visar att det ur miljösynpunkt i princip nästan alltid är bättre att en chaufför kör hem paket till 30 kunder än att dessa slutkonsumenter kör hem sina paket till sig själva.
Det säger Niklas Arvidsson, forskare i logistik och transportekonomi vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

I dag på morgonen var han på inbjudan av Handelsrådet och HUI Research i Stockholm och berättade om ett pågående forskningsprojekt med smart paketdistribution i stadsmiljö via mobila depåer.

I takt med urbaniseringen ökar, ökar också transportutsläppen, trängsel och buller i städerna. En växande e-handel med fler hemleveranser av paket bidrar också.

– Och citylogistiken, sista kilometern, är den mest kostsamma, mest ineffektiva och mest utsläppsintensiva delen av distributionskedjan, konstaterar Niklas Arvidsson.

Den här sista delen av distributionskedjan beräknas stå för en fjärdedel av koldioxidutsläppen i transportsektorn, en tredjedel av utsläppen av kväveoxider och hälften av partikelutsläppen, som smog. Alltså långt större ändel än som proportionellt borde varit fallet, med tanke på att sista-kilometer-distributionen bara står för 20 procent av fordonskilometrarna.

Till detta ska läggas buller med vidhängande hälsoeffekter.

90 procents reducerade utsläpp”

”Nyckelspelaren” i det aktuella forskningsprojektet är ett större fordon, en godsbuss, som fungerar som en rörlig depå. Godsbussen lastas vid en distributionscentral utanför staden med standardiserade mini-containrar. Fordonet kör sedan in till citykärnan och möts där upp av ett lag av mindre fordon. Genom en snabb omlastningsprocedur skickas minicontainrarna vidare ut till respektive adressat till exempel med hjälp av elcyklar. Mottagare kan vara till exempel vara en butik eller en privatperson som e-handlat.

– Att fyllnadsgraden idag är så låg i citylogistik idag, beror till stor del på chaufförens arbetsdag på åtta timmar, säger Niklas Arvidsson och beskriver ett vanligt scenario: lastning utanför staden på morgonen, efter en halvtimmes kö in till city hinner chauffören med ungefär trettio stopp innan det är dags att köa sig ut igen till hemmadepån.

I den aktuella forskningsmodellen kan ”närdistributörerna” effektivt börja sin arbetsdag utan initiala köer – de är redan på plats inne i city.

Modellen innebär ingen utökad distributionstid, ger en kostnadsbesparing, konstaterar Niklas Arvidsson, men största vinsten blir reducerad trängsel och minskade utsläpp.

– Vi räknar på upp till 90 procent minskade utsläpp, säger Niklas Arvidsson.

Nya aktörer driver på utvecklingen”

Många handelsföreträdare men också myndighetspersoner var på plats under morgonens presentation. Under frågestunden bollades tankar kring vem som kommer att vara pådrivande i logistikutvecklingen framöver. Kanske kommer det att ske via hela nya aktörer. Kanske någon slags appdriven crowd-modell där privatpersoner mot betalning passar på att plocka upp och leverera några paket mot betalning när man ändå är på väg någonstans. Ungefär som Stockholsmbaserade Urbers cykelburna studentbud.

Eller är det uppstickarentreprenörer inom distributionsbranschen som cykelbudsfirman Pling i Göteborg som idag kör citylogistik tillsammans med Vasakronan.

– Tar det här fart på allvar skulle det bli lika omvälvande för logistikbranschen som Klarnas betaltjänster och nätbankerna blivit för de traditionella bankerna, konstaterar Niklas Arvidsson.

Och forskningsprojektet då? Ja, nästa steg skulle vara möjlighet till praktiskt test något som Niklas Arvidsson kommer att jobba för framöver.

Ylva Åkesson/Dagens Handel
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062