Var tredje svensk handlar mat online
Svenskar shoppar allt mer livsmedel online. Det visar en ny konsumentundersökning från Accenture.
– Vi ser en markant ökning av svenskar som handlar livsmedel online. Näthandel av livsmedel är fortfarande mindre etablerat än för många andra kategorier men vi förväntar oss en stark ökning framöver. Onlinetjänsterna blir allt smidigare och många hellre spenderar sin tid på familj eller jobb än att köa till kassan och bära hem mat. Ett förändrat beteende för en så vanlig vardagssyssla som att handla matvaror kommer såklart att ställa stora krav på såväl dagligvaruhandeln som distributörer, som behöver ställa om sina verksamheter mot att bli mer digitala, säger Mattias Boman, ansvarig för Accenture interactive i Norden.
Undersökningen visar också att allt fler konsumenter använder mobilen för e-köp. 24 procent angav att de använder mobilen mer frekvent idag för att söka efter produkter än året före. Dessutom förväntar sig 16 procent att de kommer handla än mer med mobilen framöver.
Trots den snabba utvecklingen anser endast 30 procent att det är enkelt att handla från mobilen, och man förväntar sig mer från handlarna. 39 procent vill ha erbjudanden i realtid i sin mobil och hela 63 procent vill enkelt kunna se online om en vara finns i butik eller inte, upp från 36 procent förra året.
– Konsumenterna är med all rätt krävande, och tjänster som tidigare ansågs vara en bonus blir snabbt en hygienfaktor. Ett exempel är möjligheten att genom mobilen eller datorn kunna se en varas tillgänglighet i fysisk butik, säger Mattias Boman.
Svenskar ställer sig fortsatt tveksamma till att lämna ut personliga uppgifter till butiker. Endast 74 procent uppgav att de var villiga att lämna någon som helst information till handlaren, jämfört med 88 procent på global nivå. Dock kan man tänka sig att lämna andra uppgifter kring transaktioner så som köphistorik och lojalitetsdata, men vill inte lämna finansiell information eller uppgifter om hälsa.
Man gillar inte mer personliga shoppingupplevelser som att bli hälsad på med sitt förnamn eller vad man senast köpt. Man vill inte lämna ut personliga uppgifter då man befarar att dessa kan bli stulna.
Siw Kejonen/Dagens Handel