Nätmathandeln väntas växa med 1,6 miljarder i år
Under 2016 väntas nätmathandeln växa med 1,6 miljarder kronor, till en omsättning på 5,7 miljarder. Det är en ökning med 38 procent.
Mathandeln på nätet har länge varit en tillväxtbransch, men under förra året parades tillväxten också med en större mognad hos både branschaktörer och konsumenter, enligt rapporten. Var femte konsument köpte livsmedel på nätet under 2015.
– Nätet ändrar inte bara på vårt konsumtionsbeteende utan också på våra liv. När vi slipper lägga tid på att bära hem tunga kassar från affären, får vi mycket tid över till annat, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel.
Den digitala mathandeln stod under 2015 för 1,4 procent av den totala dagligvaruhandeln. Med den prognosticerade ökningen kommer nätmathandeln nästan ha fördubblats på två år.
– Med en prognostiserad omsättning på 293 miljarder kronor för hela dagligvaruhandeln kommer den digitala mathandeln upp i en marknadsandel på 1,9 procent, säger Jonas Ogvall.
Många av de konsumenter som i dag inte har handlat på nätet uppger att de skulle handla om möjligheten fanns på den ort där de bor. Allt som allt uppger en tiondel av de som inte handlat mat på nätet att de kommer att göra det under det kommande året. En av fyra som i dag handlar mat på nätet uppger också att de kommer att öka sin konsumtion.
– E-handel håller för många konsumenter på att bli rutin. Särskilt de yngre generationerna är vana vid att handla på nätet. När de nu börjar få barn utgör de en växande kundbas som hellre gör något annat med sin tid och energi än att handla mat i fysiska butiker. Ytterligare en stark faktor är de smarta mobilerna som möjliggör inköp när man är på språng och har lite tid över. Vardagspusslet blir lättare att lösa, säger Jonas Ogvall.