Axfood kör på matrester
Med bränsle framställt av matrester och ett nytt system för effektiv körning vill Axfood minska sitt fotavtryck på miljön. Så här kan de lastbilar som distribuerar maten till Hemköp och Willy i vissa fall minska sin klimatpåverkan med närmare 90 procent.
– Vi har testat att köra på ren HVO under en tid med mycket gott resultatet. Av våra 135 bilar har vi nu möjlighet att tanka 100 procent HVO på 123 av bilarna. Målet är att under 2016 ytterligare öka antalet transporter med förnybart drivmedel, säger Helena Blom , transportchef på Dagab.
Smartare system
Under 2015 investerades i ett nytt tekniskt system som ger Axfood möjlighet att i realtid se var fordonet befinner sig och följa bränsleförbrukningen. Systemet uppmuntrar till en mjukare körstil (eco-driving) och minskar slitage på fordonen.
Under fjolåret ökade också nyttjandegraden av den egna fordonsflottan. Ökningen uppnåddes dels tack vare att Axfood tog över transporterna av drycker som tidigare sköttes av bryggerier, dels tack vare en mer effektiv logistik där samma antal fordon klarade av en ökad distribution.
Samma krav på åkerierna
Dagabs egen fordonsflotta på 135 egna lastbilar står för cirka hälften av alla varutransporterna till butikerna. Övriga varor distribueras till butik med hjälp av inhyrda åkerierna.
– Därför är det viktigt att samma krav ställs på dem, säger Helena Blom.
Problemet hittills har varit bristen på tankställen, men Dagab för en dialog med drivmedelsaktörer i syfte att få till fler stationer runt om i Sverige som erbjuder förnybara drivmedel
Sedan 2014 testar Axfood i samarbete med Volvo också två lastbilar som kör på flytande gas.
Ylva Åkesson/Dagens Handel