23948sdkhjf

Kraftfulla åtgärder mot sockerkonsumtion

Regeringen tar krafttag mot den ökande fetman i landet. I en aktuell utredning föreslår Livsmedelsverket långtgående åtgärder för att minska sockerkonsumtionen. Bland förslagen finns bland annat exponeringsförbud.
Folkhälsominister Gabriel Wikström ser allvarligt på den senaste tidens larmrapporter om ökande barnfetma och den ökande övervikten som sprider sig långt upp i åldrarna.

– Vi börjar få en amerikansk situation, säger han i ett pressmeddelande.

Det räcker inte med kampanjer för ökad motion och ett hälsosamt leverne. Nu tillsätter regeringen en utredning som ska föreslå långtgående åtgärder för att stoppa den galopperande fetmaepidemin.

Utredare blir förra byrådirektören på Livsmedelsverket Hermeseta Zacharias. I utredningsdirektiven som presenteras i dag, får hon i uppdrag att ta fram åtgärder som snabbt och effektivt ska minska sockerkonsumtionen i landet.

– Det råder inget tvivel om att det är sockret och den sötade maten som är den stora boven i det här dramat, säger Gabriel Wikström.

Bland förslagen som ska utredas finns bland annat ett exponeringsförbud för livsmedel med en sockerhalt på över 50 procent. Det skulle kunna få långtgående konsekvenser för dagligvaruhandeln, bland annat att allt godis måste säljas i neutrala förpackningar, med undantag för premiumchoklad med hög kakaohalt och sockerfritt godis.

Även produkter som ketchup och läsk ligger i farozonen för exponeringsförbudet.

– Vi överväger också varningstexter av samma typ som på tobaksprodukter för livsmedel med en sockerhalt på över tio procent, säger Gabriel Wikström.

Folkhälsoinstitutet välkomnar regeringens initiativ.

– Vi har efterlyst det här, säger generaldirektör Sarah Wamala. Det som pågår är ett fullkomligt fördärv.

Även från skolhälsohåll ser man positivt på förslagen.

– Den ökande sockerkonsumtionen tillsammans med allt mer stillasittande och mobilknappande är ett hot mot de växande generationerna, säger Richard Righteous, ordförande för landets skolsköterskor.

Reaktionerna från dagligvaruhandeln och dess leverantörer är inte lika entusiastiska.

– Det är fullständigt orimligt, säger Polly Seeg, kategoriansvarig för konfektyr på Axfood. Enbart att få leverantörerna att införa neutrala förpackningar skulle innebära miljardkostnader och ta flera år att genomföra.

– Alldeles vanvettigt. Det här vore lika dumt som att införa körförbud för Ahlgrens bilar, säger Petter Nicklasson, segmentkonsulent på Cloetta och överhuvud på Sötsaksleverantörernas sammanslutning.

Gabriella Glabra
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078