23948sdkhjf

Debatt: Värna miljö- och djurskyddet!

LRF vill förbättra lantbrukets lönsamhet genom att försämra miljö- och djurskyddskraven. Men hur ska konsumenterna motiveras att välja svensk mat, ifall den produceras med samma regler som importerad? frågar Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.
Svensk livsmedelsproduktion ligger än så länge långt fram på flera områden, inte minst i hållbarhetsarbetet. Det innebär en konkurrensfördel, nu när marknaden för miljösmart mat växer i hela världen. Men en del representanter för livsmedelskedjan tycks inte bejaka denna marknadspotential, utan driver att Sveriges miljö -och djurskyddsregler ska försvagas.

Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) vill lösa lantbrukets lönsamhetsproblem genom att få konkurrensneutrala villkor gentemot andra länder. I praktiken handlar det om att försämra miljö- och djurskyddskraven, exempelvis att halvera kornas betessäsong i södra Sverige. Livsmedelsföretagarna har uttalat sig om att miljö - och djurskyddsfrågorna inte har med livsmedelsstrategin att göra (ATL 16/2).

Men hur ska konsumenterna motiveras att välja svensk mat, ifall den produceras med samma regler som importerad mat? Den svenskmärkning som nyligen lanserades av Svensk Dagligvaruhandel, LRF och Livsmedelsföretagen blir ju innehållslös om den svenska maten inte skiljer sig från den importerade.

De svenska konsumenterna värnar om de svenska miljö- och djurskyddskraven och efterfrågar ekologisk mat. Hälften skulle sluta välja svensk mat ifall djuren behandlades likadant i Sverige som i resten av EU, enligt en opinionsundersökning (YouGov 2015, på uppdrag av Naturskyddsföreningen m.fl.). Försäljningen av ekologisk mat ökade med 39 procent 2015 – den snabbaste ökningen i världen. Problemet är att den svenska ekologiska produktionen står och stampar. Om inget görs kommer svenskarna få nöja sig med att äta importerad ekologisk mat.

Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht håller just nu på att ta fram en nationell livsmedelsstrategi. Vi vädjar till honom att inte luckra upp miljö- och djurskyddskraven i den svenska matproduktionen. Se istället till att lantbrukare får betalt för de mervärden de skapar genom att ge stöd till lantbrukare för naturvårdande insatser.

Gör det lättare att göra rätt för såväl konsumenter som resten av livsmedelskedjan. Stötta livsmedelsbranschen i folkbildande marknadsföringsinsatser om fördelarna med svensk mat. Gör det lättare att ställa om till ekologiskt. Handeln och Livsmedelsföretagarna bör ta mer eget ansvar i att sluta köpa in den importerade maten som är allra sämst ur hållbarhetssynvinkel.

Ta fasta på de investeringar i miljövänlig produktion som redan gjorts. Ta vara på den kunskap och erfarenhet som byggts upp och som gett svensk mat ett försprång. Det bör vara utgångspunkten för livsmedelstrategin. 



Johanna Sandahl

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094