Ica tappar igen
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med hela 6,4 procent i februari. Det innebär att marknadsledande Ica återigen tappar något mot konkurrenterna. Kedjans försäljning ökade, som tidigare rapporterats, med 5,9 procent.
Räknar man försäljningen i fasta priser blev ökningen något måttligare 4,5 procent, och korrigerar man dessutom för den extra skottdagen i år, stannar ökningen på 1,2 procent.
De försäljningssiffror börsnoterade Icagruppen publicerar varje månad, gäller dock hela den okorrigerade omsättningen i butikerna, och där stannade Icas ökning på 5,9 procent. Den får alltså jämföras med de 6,4 procent som hela dagligvaruhandelns omsättning ökade med under månaden. Ett nytt tapp på 0,5 procentenheter.
I en kommentar till månadens DHI skriver Andreas Svensson på HUI Research, som tillsammans med SCB står för indexet:
"Den kraftiga försäljningsökningen i februari förklaras till hälften (4 procentenheter) av en extra försäljningsdag i och med skottdagen, men även korrigerat för detta fortsätter detaljhandeln att uppvisa goda tillväxttal. Den preliminära försäljningssiffran landade på 53,1 miljarder kronor, vilket motsvarar en tillväxt om 4,8 procent (skottdagskorrigerat) jämfört med februari 2015. Detaljhandelsåret 2016 har i och med februari månads utfall fått en bra start. Visserligen måste inledningsmånaderna tolkas försiktigt, januari och februari är årets omsättningsmässigt minst viktiga månader, men utfallet tyder på att fjolårets shoppinglust kan hålla i sig ett tag till."
DETALJHANDELSINDEX FEBRUARI 2016 Löpande priser förändring i procent Fasta priser förändring i procent Fasta priser kalender-korrigerade Dagligvaror6,44,51,2Sällanköpsvaror10,811,26,0Total detaljhandel8,78,13,9DETALJHANDELSINDEX JANUARI-FEBRUARI 2016 Löpande priser förändring i procent Fasta priser förändring i procent Fasta priser kalender-korrigerade Dagligvaror4,62,61,7Sällanköpsvaror7,57,96,4Total detaljhandel6,25,54,3