23948sdkhjf

Orkla inför pant på saftflaskor

Som andra aktör på den svenska marknaden inför nu Orkla Foods Sverige pant på saftflaskor. Det gäller produkterna Bob och Fun Light.
Axfood införde i september pant på sina enlitersflaskor med saft av egna varumärket Premier. Nu gör Orkla Foods Sverige likadant och inför pant på samtliga 31 produkter i Bob- och Fun Lightserierna.

Koncentrerad saft, juice och mjölkprodukter är undantagna från det lagkrav på obligatorisk pant som omfattar petflaskor och metallburkar för läsk och öl. Det är alltså ett frivilligt åtagande, som allt fler producenter gör.

– Som marknadsledande på saft och koncentrerad dryck vill vi ta ansvar och driva utvecklingen av en mer hållbar livsmedelsbransch. Om vi gemensamt lyckas återvinna mer plast i kretsloppet behöver inte lika mycket ny plast produceras, säger Agneta Påander, CSR-direktör på Orkla Foods Sverige, i en kommentar.

Sverige är i dag ett av världens bästa länder på att panta. Vi är dock inte lika bra på att sortera plastflaskor utan pant och mycket går därför till förbränning. Bara 38 procent av det plastmaterial som når konsument återvinns och blir till nya plastprodukter, medan cirka 84 procent av alla de PET-flaskor som ingår i pantsystemet faktiskt pantas och på så vis blir till ny plast.

– Vi ser väldigt positivt på att en så stor aktör som Orkla Foods Sverige väljer att frivilligt ansluta sig till pantsystemet. Det visar vilken kraft pantmärket har som hållbarhetsmarkör, säger Bengt Lagerman, vd på Returpack.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062