Kamp mellan miljöprofil och lågprisbutik i Varberg
I Varberg är det hård kamp om kunderna mellan miljöprofilerade Coop Forum och lågprisbutiken Ica Hajen.
Ica Hajen etablerades i Varberg 1995 och har ökat sin omsättning varje år, med undantag för 2010 då butiken byggdes om. Det var samma år som Coop Forum öppnade i sitt trafikorienterare läge söder om stan.
Ica hajen har ett halvexternt läge och har sedan starten utökat sitt sortiment från drygt 5 000 artiklar till 15 000.
– Vi strävar efter att alltid ha ett jämnt lågt pris kompletterat med egna klippvaror, säger Kristian Persson , butikschef och delägare i Ica Hajen.
Handlare och huvudägare är grundaren Magnus Andersson.
Enligt Kristian Persson visar egna mätingar att prisnivån är lägre än hos Willys som också finns i Varberg.
Coop Forum är ett av landets mest framgångsrika kooperativa stormarknader för tillfället. Enligt Göran Borg , som är vd för Coop Varberg, har enheten högsta kundnöjdhetsindex av samtliga landets Coop Forum.
– Vi har haft en stabil utveckling får jag lova att säga. Det är svårt att sätta fingret på en enskild detalj som ligger bakom, säger han.
Coop Forum satsar mycket på att ha en miljöprofil med solceller på taket, laddningsstolpar på parkeringsplatsen och att göra biogas av allt matavfall. Det gör att butiken upplevs som intressant.
Coop Forum har också en stark färskvaruprägel med manuella diskar. Ica Hajen svarar med att erbjuda färskt bröd och färdigrätter från systerbutiken Ica Kvantum inne i de centrala delarna av stan. Den har annars en profil som mer konkurrerar med Coop Forums och ska tillsammans med Ica Hajen stärka den redan starka positionen i stan.
Varberg på den halländska västkusten är en sommarstad och försäljningen ökar starkt under sommarmånaderna.
Det är också en förklaring till att två stora enheter med varsin tydlig affärsidé kan växa samtidigt.