23948sdkhjf

Priset på plastpåsar kan chockhöjas

Plastpåsar är riktiga miljöbovar. Naturvårdsverkets lösning: chockhöj priset till minst fem kronor per kasse – och låt intäkterna gå direkt ner i handelns fickor.
Europa måste minska förbrukningen av plastkassar ordentligt innan år 2025, enligt ett EU-direktiv. Genomsnittssvensken förbrukar i dag mer än 80 plastkassar om året, något som den svenska regeringen vill ska ner till högst 40 per person och år. Målet är alltså att förbrukningen ska minska med mer än hälften, och det är ett tufft mål att nå.
Naturvårdsverket lämnade i veckan in ett förslag till regeringen på hur det här ska kunna lösas. Förslaget innebär en ordentlig höjning på priset per plastkasse – från dryga en, två kronor som kassarna kostar i dag – till minst fem kronor.
– Man har kunnat se att en prisökning har en effekt på efterfrågan och förbrukningen, säger Sandra Backlund, samhällsekonom på Naturvårdsverket.

2, 2 miljarder per år
Som det ser ut i dag är försäljningen av bärkassar i plast en mångmiljonindustri för dagligvaruhandeln i Sverige. ”Försäljningen av plastkassar är en betydande inkomstkälla för butikerna”, slår Naturvårdsverket fast i sin redovisning till regeringen, och hänvisar till att vinstmarginalen på en plastkasse som säljs i dagligvaruhandeln redan i dag är på 300 procent.

Och enligt Naturvårdsverket så kommer handeln även fortsättningsvis få in stora pengar på plastpåsar, även om antalet som säljs skulle minskas till hälften, vilket ju är planen. Med ett lägsta pris på fem kronor kommer intäkterna att hamna på 2,2 miljarder per år för de tunna plastkassarna enligt Naturvårdsverkets beräkningar. I den siffran är bara de tunna kassarna medräknade.
– De intäkterna går direkt till handeln. I Storbritannien har man i stället valt att starta en statlig fond, som man ber butikerna betala in till, men de har undantagit alla små och medelstora företag, säger Sandra Backlund.

"Väldigt stora intäkter"
En sån lösning skulle dock kräva oerhört stora administrativa kostnader, och det är mot bakgrund av det som Naturvårdsverkets förslag låter butikerna få intäkterna.
– Men vi uppmuntrar så klart handeln och butiker att använda delar av intäkterna till informationskampanjer och utveckling av mer hållbara kassar. För det här skulle innebära väldigt stora intäkter, säger Sandra Backlund.

EU-direktivet omfattar egentligen bara tunna plastkassar, alltså såna som säljs i dagligvaruhandeln. De tjockare, som ofta fås på köpet när du handlar kläder exempelvis, omfattas med andra ord inte av EU-direktivet. Men Naturvårdsverket vill att Sverige ska gå längre.
– EU:s mål handlar om tunna plastkassar. Men om det bara införs styrmedel för tunna kassar vore det ganska naturligt att butikerna i stället börjar dela ut tjocka plastkassar som ett substitut. Då har man inte vunnit något ur miljösynpunkt eftersom det går mer resurser till att tillverka en tjock kasse, säger Sandra Backlund.

Här kan du läsa Naturvårdsverkets skrivelse i sin helhet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078