Dagligvaruhandeln störst på kosttillskott
Livsmedelsbutikerna är den största försäljningskanalen för kosttillskott och vitaminer. Det visar ny statistik från branschorganisationen Svensk Egenvård.
Så här fördelas försäljningen av kosttillskott och vitaminer i olika kanaler:
Dagligvaruhandel 25,1 procent
Apotek 23,7 procent
Hälsofackhandel 22,0 procent
Internetförsäljning 15,6 procent
Direktförsäljning 6,9 procent
Hemförsäljning 3,8 procent
Övriga 2,8 procent
All försäljning över nätet räknas som internetförsäljning, oavsett om det är ett apotek, en hälskostaffär eller en livsmedelsaffär som står för försäljningen.
För det snabbväxande segmentet med sportnutrition ser bilden helt annorlunda ut. Här står internetförsäljningen (45,1 procent) och hälsofackhandeln (22,5 procent) för den största delen av försäljningen. Bara 4,6 procent av sportnutritionsprodukterna säljs i dagligvaruhandeln.
Svenskarna köpte vitaminer och kosttillskott för 2,6 miljoner kronor under 2015. Kosttillskotten ökade med 2,1 procent och vitaminerna med 2,9 procent. Sportnutritionsprodukterna ökade med hela 6,1 procent till 1,2 miljarder.
Den svenske genomsnittskonsumenten handlade kosttillskott och vitaminer för 267 kronor under året. Något mer än danskarna, men mindre än hälften av vad norrmän och finländare lägger ner.
Rapporten går att ladda ner här .