23948sdkhjf

Ledare: Mästarklass i en ny tid

”Create your Customers – and they will create your brand!”. Orden är den amerikanska kreativitetsguryn Marty Neumeiers. Han var en av flera lysande inspiratörer på DLF:s seminarium Innoday i Stockholm förra veckan.
Med slagordsmässig briljans, så typisk för amerikanska managementkonsulter, formulerar Marty Neumeier vad som är en nödvändighet för företagens varumärkesarbete i dag. Det räcker inte längre att bara lyssna på sina kunder och försöka anpassa sig till deras förväntningar. Man måste framför allt stå för något själv. För att vara trovärdig måste varumärket tillföra samhället något. Och man måste brinna för det man gör. Det är i alla fall min slutsats av Marty Neumeiers föreläsning.

Möjligen kan man invända att det här är inte är någon ny insikt. Tänk till exempel på Jim Collins bästsäljare från 2001: ”Good to Great – Hur vanliga företag tar språnget till mästarklass”. I den redovisar författaren ett femårigt forskningsprojekt där framgångsfaktorerna bakom de företag som lyckats bäst av alla kartlades.

Det som jag framför allt lagt på minnet från den boken är en graf bestående av tre cirklar, som alla motsvarar egenskaper hos mästarföretagen. Den ena cirkeln symboliserar företagens affärsidé. Den andra grafen vad företagen är ”bäst i världen” på att göra. Den tredje grafen står för just det vi är inne på här: vad företaget brinner för.

De företag som uppnådde mästarklass, det vill säga var framgångsrika år efter år, visade sig vara de företag som strikt höll sig till den kärna som uppstår i skärningspunkterna mellan graferna.

Nu var det här slutsatser i ett forskningsprojekt som genomfördes strax före millenieskiftet – innan it-ekonomin utmanade all retail. Frågan är om en liknande studie i dag skulle komma till samma slutsats – när modeordet för dagen är ”disruptiv”? Hur lätt är det att vara minimalistisk när affärsmodeller eroderar och branschglidning är ett återkommande tema?

Kanske finns det något att lära av hur en annan bransch har hanterat de här utmaningarna. Om dagligvarubranschen upplever att marken gungar under fötterna på de traditionella arenorna, är det ingenting mot vad dagtidningarna har upplevt under senaste år.

Gunilla Asker, vd på Svenska Dagbladet, berättade på Innoday om hennes tidnings förändringsresa. SvD har använt det starka varumärke som deras traditionella papperstidning står för som en bro över till att kunna möta läsarna på nya de arenor där de nu befinner sig. Det har vänt den negativa ekonomiska trend som företaget var inne i och även bromsat takten i upplagetappet.

Men det är en resa utan slut, betonade Gunilla Asker. Vad nästa steg kommer att bli vet hon inte – och knappast någon annan heller.

Det mest konkreta rådet på Innoday stod annars marknadsföringsguryn Cindy Gallop för. Hon höll ett feministiskt brandtal som lika gärna kunde ha framförts på ett demonstrationståg den 8 mars. Hennes tips till företagsledningarna var att genast ta itu med bolagens genusstruktur. Det, hävdade hon, kommer omedelbart att leda till högre lönsamhet.

Med tanke på att det fortfarande är kvinnor som ansvarar för majoriteten av hushållens alla inköpsbeslut i dagligvarubranschen, borde det inte det vara en särskilt djärv förutsägelse.

GÖRAN CARSTORP

Ps! Ibland är det bara av sina närmaste som man får höra sanningen. Rubriken på min ledare i förra numret av Fri Köpenskap fick tummen ned av min 11-åriga dotter. ”Upp till bevis: hur goda är dina kunder?” löd rubriken. ”Vad menar du”, gapskrattade dottern, ”har du tänkt av äta upp dem, eller?” Ds!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078