Giftiga druvor gav eko
Men bra marknadsföring för butiken blev det sannerligen i alla fall. Lovorden har varit många från både kunder och andra handlare den senaste veckan.
Det var en av butikens kunder som blev så förtjust över tilltaget att hon tipsade Aftonbladet. Artikeln som tidningen publicerade har delats 40 000 gånger i sociala medier och nu har Joakim Skotte intervjuats inte bara av en rad svenska tidningar utan även av engelska och danska journalister. I Danmark var Ekstrabladets intervju med Joakim förra veckans landets mest delade.
− Det har varit en av de häftigaste veckorna i mitt liv, säger Joakim. Det känns väldigt omtumlande att gå från att man i tysthet kämpar på med det man tror på, till att plötsligt ha fått ett genomslag med det.
Det råder ingen tveksamhet om att Joakim och hans medarbetare brinner för att få sälja varor som de själva står för. Det här var andra gången som besprutade druvor hamnade i butikens skamvrå. Och redan för tre år sedan var butiken först inom Hemköp att bara sälja ekobananer. För ett år sedan följde hela butikskedjan deras exempel.
– När man som jag har barn blir man väldigt medveten om vad man stoppar i dem. Barn kan ju till skillnad mot oss vuxna inte välja själva, det är vi som gör det åt dem. Det är sådana varor som har högsta prioritet att ha koll på, säger Joakim.
Det betyder att fler varor i butikens sortiment kan komma att sållas ut. Men man kan inte göra allt på en gång, säger Joakim. Man får göra en prioriteringslista och sedan lugnt och metodiskt ta en sak i taget. Försöker man göra allt samtidigt blir det bara pannkaka, betonar han.
− Vi är väldigt kritiska mot oss själva och pratar mycket om sådana här saker. Men vi kan samtidigt inte gå för fort fram, vi måste ha prisvänliga varor också. Man måste se till att ha kunderna med sig och det känner jag att vi har, säger han.
När Fri Köpenskap ber honom att ge exempel på varor som de överväger att ta bort nämner Joakim tyskt kött från antibiotikabehandlade djur och varor som har fraktats med flyg istället för med båt.
Han skulle också vilja sälja enbart Fairtraderosor och ägg från frigående höns, säger han.
Joakim säger att han blev handlare för att han var så intresserad av mat. Men det var inte bara matlagning som intresserade honom, utan matvarorna i sig, ”sådant som man borde vara intresserad av som handlare”, som han säger.
Joakim är ung för att vara självständig handlare, bara 29 år. Ändå har han redan hunnit driva butiken på Djursholmvägen 23 sedan han var 24 år.
− När jag tog över butiken var den ett konkursbo. Men nu går det fantastiskt bra. Vi har ökat omsättningen med 13-14 miljoner bara genom eget hårt arbete, säger han.
− Men vi har lång väg kvar. Vi ska fortsätta fräscha upp och våga välja ännu hårdare bland varorna.
Aktuell: Uppmärksammades stort när han placerade besprutade vindruvor i städhyllan.
Ålder: 29 år.
Familj: Fru och två söner, en som är två år och en som är fem månader.
Bakgrund: Uppvuxen i Segeltorp, Huddinge.
Fritid: Fotboll – Barcelonasupporter – och att göra saker med familjen. Och så golf, ”men det blir inte så mycket med det nu sedan barnen kom”.
Favoritmat: “Fjällröding är det godaste jag vet”.
Vill äta middag med: ”Lionel Messi, fotbollsspelare i Barcelona.” Joakim har döpt sin ena son efter honom.