Nya glidningar utmanar jättar
Tisdagstristess eller fredagsfest – trenden går mot vågade butiker som anpassar sig efter kundernas rytm.
Det konstaterade Food & Friends vd Lennart Wallander vid Fri Köpenskaps fullsatta frukostseminarium på torsdagen om Branschglidning i dagligvarubranschen.
– Över tiden ökar intresset av mat och dryck hela tiden. Det här med branschglidning handlar om hur butiker hittar nya vägar att nå sina kunder. Hittills är det dock främst restaurangerna som tagit steget in på dagligvaruhandelns sida, säger han.
Jamie's Italian i London är ett exempel, som inte ser ut som den svenska versionen utan är både en restaurang och deli. En retorisk fråga kring huruvida Eataly är en restaurang eller en dagligvarubutik kittlar tanken på en mer gränslös handel även i Sverige så småningom.
När coffee shops börjar sälja allt som hör frukosten till och näthandelsjätten Amazon lanserat Amazon Fresh för leverans av färskvaror har spelplanen för branschen ritats om.
– Det här är bara början på massor av nya sätt på hur vi ska laga, äta och handla mat. I takt med att vi blir mer och mer lokala, behövs det fler och fler butiker och restauranger.
Dessutom pekar Lennars Wallander på en internationell trend – att butikerna anpassas i både tilltal och utbud under veckan:
Man kommer nog att anpassa utbudet efter konsumenternas efterfrågan mer och mer. Jag tror att det kommer gå åt att det inte är samma butik på måndag som på fredag.
Just att följa konsumenternas tempo låg i fokus när designbyrån Blink var med och utvecklade konceptet Bfresh för amerikanska Alstone.
– Vi hade ett hundra år gammalt företag, helt beroende av att hitta ett tillväxtområde. Hur gör man när man måste återuppfinna sig själv? Vi identifierade en ny möjlighet och satsade fullt ut på foodies i urbana miljöer som vill ha prisvärd mat, berättar Richard Kylberg på Blink.
Den nya generationen som växer upp nu har blivit mer cyniska. De vill ha rätt värdemix av billigt och bra.
Här hemma i Sverige framhåller Richard Kylberg Lidl som ett bra exempel, där man i ett lågprissegment lyckats skapa premiuminslag, som bröd och färskvaror, i en framgångsrik mix.
I Bfreshs butik handlar mycket om upplevelser, och man har exempelvis matlagning i butik. I frukosttid kanske man bakar ciabatta, till middag lagas det något matigare.
Det är en sorts matens teater som pågår här, men det är på riktigt. Dessutom har de inte rea, det är Kickass prices, exempelvis. Våga ha lite skoj, och välj personal med personlighet, tycker Richard Kylberg.
– Ica och de andra borde antagligen utmana sig själva. Det är svårt när man är lite fat cat och sitter och bevakar sina positioner, men det är en livsfarlig ställning att fastna i. Ska man glida ska man glida ur sin konfortzon, då kanske man måste ta in lite ny kompetens också.
För en vecka sedan slog Gruppo Di Luca, med Di Luca & Di Luca som bland annat för varumärken som Zeta och Delizie, upp sitt Deli Di Luca på hippa Södermalm i Stockholm. Delin är ett typexempel på hur en dagligvaruleverantör hittar nya grepp för att positionera sig och lära känna sina kunder.
– Till syvende och sist handlar det alltid om hur viktigt det är att följa slutkonsumenten. Vi brinner för medelhavsköket, inte minst det italienska köket, och det kommunicerar vi bäst genom att sätta produkterna i rätt sammanhang, säger bolagets affärsutvecklare Per Nilsson.
– Mat handlar väldigt mycket om livsstil i dag. Vi säljer fantastisk mat – men också livsstil. Identiteten är central för Di Luca och man försöker hela tiden vårda den, understryker Per Nilsson, och riktar en känga mot de egna leden:
– Vi leverantörer måste bli vassare, och se till att ha bättre kunskap om slutkonsumenten. Det här kan vara ett sett att samla in den kunskapen, likväl som att gå ut och göra en marknadsundersökning. Om våra kunder har kunskap om de produkter vi säljer så kommer det att gynna alla. Förstår de inte kvalitet, så har vi bara pris kvar att diskutera.