Gränshandeln gynnas av norsk kris
Att den norska ekonomin under senare tid börjat sacka är ett nytt fenomen. De stora oljeinkomsterna som gjort Norge rikt minskar till följd av fallande världsmarknadspriser och detta har i sin tur pressat ner valutan.
Tidigare har man talat om den starka norska kronan som en tydlig drivkraft – att den gett norrmännen högre köpkraft när de ska handla på den svenska sidan, där priserna är satta i svenska kronor, men detta är långtifrån hela sanningen.
Trots den norska kronan numera är nere på samma nivå som den svenska vallfärdar norrmännen till den svenska sidan.
Lars Erik Eröy är centrumchef vid Töcksfors shoppingcenter, i Årjängs kommun. Shoppingcentret ligger 7 kilometer från den norska gränsen.
– Gränshandeln dör inte – tvärtom! Sedan årsskiftet har försäljningen här ökat med 19,6 procent jämfört med de åtta första veckorna förra året, säger han och tillägger att centret haft 160 000 besökare hittills i år.
90 procent av alla besökare handlar, och snittköpet är på 600 kronor. Hans förklaring till att det går bra för gränshandeln i Värmland även när den norska ekonomin försvagas, är att prisskillnaderna men också kvalitetsskillnaderna består:
– När den norska kronan försvagas blir importvaror dyrare i Norge. Norska handlare har höjt priserna.
Han förklarar också att kvaliteten och utbudet på dagligvaror är på en helt annan nivå i Sverige än i Norge.
– I Sverige är priserna lägre än i de norska lågprisbutikerna, men utbudet är av premiumkvalitet, säger han.
När norrmännen nu för första gången på decennier upplever en försvagning av hushållsekonomin är det enligt Lars Erik Eröy helt naturligt att de blir ännu mer angelägna om att handla billigt och bra.
Han får medhåll av Ståle Løvheim, som basar för Nordby shoppingcenter i Strömstad. Nordby ståtar för tillfället med att vara Nordens största köpcentrum och man hårdfokuserar på norska kunder. Förra året hade Nordby nära 7 miljoner besökare.
Hemsidan lockar norrmännen med besparingar på upp till 30 procent på sällanköpsvaror och upp till 60 procent på dagligvaror. ”Få matpengarna att räcka till en ny vintergarderob” är ett budskap. Ståle Løvheim framhåller att prisskillnaderna blivit än större mellan Sverige och Norge i takt med att den norska kronan försvagats och att det är prisskillnaderna som till största delen driver gränshandeln.
I Charlottenberg, centralort i Eda kommun ligger ett stort shoppingcentum. 80 procent av kunderna är norrmän och under årets 7 första veckor har handeln ökat med 24,07 procent jämfört med samma period 2015. Här finns samma fackhandelskedjor som i de stora köpcentrumen på den norska sidan, samt ett par gigantiska matvarubutiker.
– Norrmännen kommer främst för att handla mat. Där är vinsterna som störst. Då passar många på att också shoppa kläder, skor och annat, men priserna på sällanköpsvaror är mer beroende av valutan, så där kan prisskillnaderna variera, säger Monica Nyland, som är centrumchef.
Att prisskillnaderna på kött, sötade drycker, mejerivaror med mera är så stora mellan Sverige och Norge förklarar hon med att Norge har en helt annan prispolitik, med avgifter på godis och andra sötade varor och skydd för inhemsk jordbruksproduktion.
Hon är övertygad om att gränshandeln i Charlottenberg har en ljus framtid. Det finns stora utbyggnadsplaner och ett enormt tryck på att få öppna nya butiker och på att få bygga ut de ytor man redan har.
DAGMAR FORNE