Ökad framtidstro i handeln
Framtidstron i detaljhandeln har vänt och allt fler tror på en ökad försäljning i den egna butiken. Det visar Handelsbarometern för mars.
Enligt mars månads handelsbarometer från Svensk Handel spår allt fler av handlarna, 44 procent, en ökad försäljning för den egna butiken, jämfört med samma tidsperiod föregående år. Endast 10 procent av de som ingår i undersökningen tror på en minskad försäljning för den egna butiken. Majoriteten av de tillfrågade handlarna tror dock på ungefär samma försäljning som föregående år.
”Generellt spås en stark tillväxttakt för Sverige och handeln, dock inte lika stark som föregående år. Men ett flertal faktorer så som negativ ränta, hög efterfrågan på bostäder och minskade varsel påverkar hushållens disponibla inkomst positivt och gör att konsumtionen förväntas fortsätta vara relativt hög kommande månader” skriver Svensk Handel i rapporten.
Trots en positiv syn på försäljningen så fortsätter handlarnas syn på lönsamheten, både vad gäller den egna butiken och branschen totalt sett, att vara negativ. Indikatorn för lönsamhet ligger på minus 36 och majoriteten tror på en oförändrad lönsamhet för detaljhandeln under de kommande tre månaderna.
”Konkurrensen inom den svenska detaljhandeln har ökat under 2000-talet och många handlare har kämpat med att få till stånd prishöjningar i konsumentled. En sänkt ökningstakt på försäljnings-priser och ökat antal reor är strategier för att behålla och attrahera nya kunder vilket påverkar lönsamheten negativt”.
Thomas Karlsson/Dagens Handel