Tyska varningen: Håll jämna steg med Amazon Fresh, Sverige
Mobila betalningar, omnikanalsystem och digitala säljhjälpmedel var något av det som dominerade på Eurocis, teknikmässan för detaljhandeln, som arrangerades i Düsseldorf.
Det handlade om allt från nya betallösningar, där de mobila och kontaktlösa betalningarna dominerade, och affärssystem som kopplar ihop hela systemet med digitala och fysiska butiker till personallösa kassalinjer och robotar med inbyggd kundservice.
Amazon fresh har redan introducerats i Italien och Storbritannien och det spås att tjänsten ska lanseras under året i Tyskland.
Dagligvaruhandeln i Europa kan inte sitta still och se på när den framgångsrika jätten tar över näthandeln med dagligvaror, utan måste agera snabbt, var ett budskap som presenterades på en seminariescen på mässan.
Det var stort intresse när Ronny Lindenau från T-systems multimedia solutions talade om hur dagligvaruhandeln kan hålla jämna steg med Amazon fresh när den amerikanska näthandelsjätten introducerar tjänsten i Europa.
Sedan 2007 har konsumenter i Seattle USA kunnat få dagligvaror hemlevererade via Amazon fresh. Den stora satsningen gjordes 2013 då tjänsten expanderade till storstäder som Los Angeles, San Francisco, New York, Philadelphia med flera.
Amazon fresh samarbetar med lokala dagligvarubutiker, bagerier, grönsakshandlare och restauranger och har ett utbud på omkring 20 000 produkter inom kött, frukt och grönt, konserver, drycker med mera, att välja ur. Varor som beställs före klockan 10 levereras samma dag, fram till kl 22 för de som så önskar. Köp över 35 dollar är kostnadsfritt.
Under 2015 lanserades Amazon fresh i Italien, och London och Birmingham blev samma år testmarknad inför en lansering i Storbritannien som beräknas komma i år.
Det talas också om att München under året ska bli en pilotregion för den tyska marknaden.
Tyskland ligger långt efter många europeiska länder när det gäller näthandel av dagligvaror. Något som Ronny Lindenau ser som ett stort hot.
– Amazon är redan Tysklands största näthandlare och en välkänd aktör. Om inte de tyska dagligvarukedjorna agerar snabbt så kommer de snabbt bli omkörda när Amazon fresh lanseras, sade Ronny Lindenau. Och det gäller även andra europeiska kedjor i länder som den amerikanska nätjätten kan tänkas gå in i.
– Amazon har redan en stor kunddatabas, de har ett högt kundförtroende, kunderna är ofta köpstarka och många producenter söker andra alternativ till de traditionella kedjorna för att få ut sina varor.
– Dessutom är de intresserade av en fortsatt lasering av Amazon fresh. Och när de investerar så kan de satsa stora pengar och de har tålamod, sade Ronny Lindenau.
Att logistiken skulle vara ett problem vill han inte hålla med om. Men det gäller att hitta nya innovativa lösningar.
– Det är en trend att använda delad service, sade han och föreslog samarbete med taxikonkurrenten Uber.
– Det finns också många städer som har ett utbrett system av pizzautkörare. De jobbar på kvällarna, då kunderna är hemma och kan ta emot sina varor. Varför inte samarbeta med dem?
Att bara sitta overksam och avvakta vad som händer är definitivt inget alternativ, enligt Ronny Lindenau. Att starta med click and collect, var hans råd.
– Börja med ett par butiker i kedjan för att lära er och låt det växa efter hand.
THOMAS KARLSSON