23948sdkhjf

Färsk vego växer på Ica

Under det senaste året har försäljningen av det färska vegosortimentet nästan tredubblats på Ica. Produkter som falafel och sojaburgare har ökat  med 193 procent.
Den stora ökningen beror på att utbudet av produkter är större, då allt fler konsumenter väljer vego som ett alternativ till kött, skriver Ica i ett pressmeddelande.

– Det är främst hälso- och miljöskäl som får konsumenterna att välja vegetariskt. Det som är bra för miljön är också bra för hälsan vilket är väldigt positivt. Vi ser att de som köper vegoprodukter även köper produkter med köttinnehåll, vilket tyder på att det är inte bara är vegetarianer som väljer vegoprodukter. I dag finns flexitarianer, pescovegetarianer, lakto-ovo-vegetarianer, veganer för att nämna några varianter på hur man väljer att anpassa sin kost, säger Christina Karlsson, hälsochef på Ica, i en kommentar.

På ett år har antalet besök till Icas receptsidor med vegetarisk och vegansk mat nästan fördubblats.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095