23948sdkhjf

Dålig tillgänglighet i landets butiker

Butiker klarar inte tillgänglighetskraven för funktionsnedsatta, visar en undersökning från Konsumentverket.


Enligt lagen ska butiker vara tillgängliga för personer med funktionsnedsättning och brister kan vara diskriminering. Men trots det lever många butiker inte upp till grundläggande krav på tillgänglighet. Det visar en ny undersökning från Konsumentverket.

Konsumentverket har pratat med drygt 500 butikschefer för att få veta mer om deras syn på tillgänglighetsfrågor samt hur de arbetar för att göra sina butiker mer tillgängliga. Undersökningen visar att många butikschefer uppger att frågorna har hög prioritet och att de arbetar aktivt för att förbättra tillgängligheten i sin butik. Men samtidigt visar resultatet att butikerna inte verkar leva upp till kraven som finns.

Mer än hälften av butikerna har till exempel inte automatisk dörröppnare på entrédörren. I butiker som ligger utanför köpcentrum eller handelsområden är det två av tre. Och nästan var sjätte butik har trappsteg vid entrén men saknar trots det hiss eller ramp vilket gör att många inte kan ta sig in i butiken.

Undersökningen visar också att kunskaperna om tillgänglighetskraven i lagen är dåliga. Bara var tredje butikschef känner sig välinformerad och lika få känner till ändringen i diskrimineringslagen som kom i början av 2015.

Konsumentverket gjorde en motsvarande undersökning 2011. Resultaten visar på små skillnader i de båda undersökningarna.

Thomas Karlsson/Dagens Handel

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11