23948sdkhjf

Ledare: Hjälp dina kunder att visa hur goda de är

Alla vill vi höra till ”the good guys” - och ska den drivkraften påverka vårt beteende så måste vårt beteende synliggöras. Det gäller både företag och konsumenter. Det här är en fantastisk möjlighet för dagligvarubranschens aktörer att låta kunderna bygga deras varumärken.
Dagligvarukedjor och leverantörer är i dag angelägna om att berätta hur goda de är - vad de gör och vad de står för.

Förra vecka berättade till exempel Lidl att de från sina Stockholmsbutiker ska skänka livsmedel som närmar sig sitt bäst-före-datum till behövande – för att minska matsvinnet och samtidigt göra en insats för människor i nöd.

Axfood och flera av dagligvarubranschens leverantörer har tidigare gjort en liknande satsning på Matmissionen i Rågsved.

Det är utmärk. Men det räcker inte längre för att säkerställa trovärdiga varumärken, för varumärken är mer sammansatta än så. Dagligvarubranschens varumärken – vilka egenskaper och upplevelser som de förknippas med – ligger hos konsumenterna.

Konsumenterna vill också tillhöra ”the good guys” - och till det gänget hör i första hand andra konsumenter.

Funderar man lite på det här, inser man att här finns både möjligheter och nödvändigheter.

När jag läser forskaren Ulf Aagerup doktorsavhandling ”It´s Not What You Sell – It´s Whom You Sell it To”, som i februari lades fram för granskning vid Handelshögskolan i Göteborg, blir det riktigt spännande.

Visst har försäljningen av ekologisk mat ökat kraftigt de allra senaste åren. Men med tanke på att ekologiskt i dag är närmast norm, borde försäljningen av gröna varor vara ännu mycket högre. Varför är det inte så, frågade sig Ulf Aagerup.

Hans slutsats, efter att han gjort ett spännande test kring detta, är att människor i dag köper ekologisk mat för att de vill få vara med i gänget. Och för att få vara det, måste det synas att de gör de rätta sakerna. Bara när de kan visa att de gör detta, påverkar det deras beteende.

Så: om du vill öka försäljningen av ekomat - möjliggör för kunderna att få visa att de är goda, föreslår Ulf Aarerup.

Du måste alltså göra dina kunder till gänget som alla andra vill vara med i. Eller, med den amerikanska varumärkesgurun Marty Neumeiers ord på DLF:s Innoday i går torsdag: "Create your customer - and they will create your brand".

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109