Nu ökar Maxibutikerna mest igen
Försäljningen i de svenska Icabutikerna steg med hela 5,9 procent i februari, jämfört med samma månad förra året. Mest ökade Maxibutikerna, med 7,6 procent.
Svagast ökning uppvisar mellanformatet Ica Supermarket, med en ökning på 4,5 procent, 4,6 procent i jämförbara butiker. Men det är överlag starka ökningar för Icas samtliga butiksformat.
Totalt uppgick försäljningen i Icabutikerna till 8 329 miljoner kronor under februari. Under årets två första månader sålde kedjan för 17 005 miljoner kronor, en ökning med 4,4 procent från januari.
Den sista februari fanns det 1 301 Icabutiker i Sverige.
Här är alla försäljningssiffrorna:
Februari 2016 Butiksförsäljning
exkl momsMkrUtveckling
samtligaUtveckling
jämförbaraMaxi2 5027,60%5,60%Kvantum2 0356,00%5,50%Supermarket2 5554,50%4,60%Nära1 2365,20%5,10%Totalt8 3295,90%5,20% Januari – februari 2016 MkrUtveckling
samtligaUtveckling
jämförbaraMaxi5 1495,80%3,80%Kvantum4 1794,60%4,10%Supermarket5 1893,30%3,40%Nära2 4893,70%3,70%Totalt17 0054,40%3,70%