Coops historiska vändning – gör 140 miljoner i vinst
Coops satsning på nya format och prissänkningar ger resultat. När Coop Sverige nu redovisar sina siffror för 2015 pekar de på en historisk vändning. Från en förlust på över 300 miljoner kronor till en rörelsevinst på 140 miljoner kronor.
Rörelseresultatet förbättrades kraftigt till 108 miljoner kronor (-306, eller -308 proforma).
Butiksförsäljningen minskade till 17 265 miljoner kronor (23 263, 17 876) medan grossist- och övrig försäljning ökade till 14 980 miljoner kronor (10 898, 14 705). Försäljningsminskningen är till stora delar en konsekvens av stängda butiker, prissänkning, omställning av referensbutiker samt beslut att minska sortimentet inom Nonfood och avveckling av Bygg, skriver Coop.
Förutom koncernbolagets rörelsevinst skapades värden för drygt 400 miljoner kronor till de fristående konsumentföreningarna genom bland annat effektiviseringar inom inköp, kategori och logistik.
Coop Sverige har under 2015 avyttrat 79 butiker, lagt ner åtta och öppnat två nya butiker. Totalt 14 av 243 butiker har konverterats till de nya formaten.
– Vårt förbättrade resultat är en effekt av alla de initiativ vi hittills genomfört inom ramen för Vår Plan som är vår strategi för åren 2015-2017. Vi har en tydlig plan med ett övergripande mål att säkra lönsamhet för koncernen i slutet av 2017. Arbetet sker med högt tempo och det är med stor glädje jag kan konstatera att vi redan under första året i vår förändringsresa kan visa ett positivt resultat, säger koncern-vd:n Sonat Burman-Olsson i en rapportkommentar.
Hon fortsätter:
– Det positiva resultat vi nu kan uppvisa är ett kvitto på att alla våra ansträngningar lönar sig och ger oss motivation att fortsätta på vår spännande resa. Nu ökar vi takten. Med ett ännu större kommersiellt tryck ska vi stärka Coop i Sverige under de närmaste åren.