23948sdkhjf

Ikea ger Umeås handel guldålder

En Ikea-etablering får stora effekter för ortens handel. I Umeå drar man efter andan och kavlar upp ärmarna: – Det är påtagligt mycket investeringar i dagligvarubranschen här, konstaterar Anders Kjellander, näringslivsutvecklare på Umeå kommun.
I 40 års tid har Umeå-borna åkt 27 mil till Sundsvall för att shoppa på Ikea i Birsta. Nu lockar man tillbaka köpkraften. I dag, fredag, slår Ikea upp dörrarna till sitt varuhus på Söderslätt i Umeå och i mitten av mars öppnar Ikea Centres intilliggande galleria med 90 butiker. Bland annat öppnar en ny Willys-butik, som man räknar med får en bruttoomsättning på runt 250 miljoner kronor.

– Dagligvarubranschen hukar inte direkt inför den ökade konkurrensen, tvärtom – de investerar. En Willys-butik är naturligtvis intressant för kunderna, men det dödar inte allt i dess närhet, menar Anders Kjellander.

Umeå är den största handelsorten i norra Sverige, med en omsättning i detaljhandeln på cirka 8 miljarder kronor, varav ungefär hälften dagligvaror. Omsättningen för dagligvaror följer i princip befolkningstillväxten, vilket skapat ett stort sug de senaste åren:

– Det är otroligt bra tryck i Umeå just nu. Många dagligvaruaktörer har byggt ut, eller håller på att växla upp. Totalt handlar det om dagligvaruetableringar på uppemot 11 000–12 000 kvadratmeter – och det mesta då på de östra stadsdelarna, längs E4:an, säger Anders Kjellander.

Förutom den nya Willys-butiken byggs närliggande Ica Superteg ut rejält, liksom Ica Kvantum på Kronoparken. Ica-butiken på Mariahem flyttar in i nya lokaler på 4 000 kvadratmeter, och dessutom har Coop Nord markanvisning att bygga ytterligare 3 000 kvadratmeter.

Erik Sandemo, som är konsult i handelsutveckling, konstaterar att strukturförändringen för handeln i Umeå ligger lite efter andra jämförbara orter:

– Dagligvaruhandeln i Umeå har stått still länge, samtidigt som befolkningen har växt med 1 000 personer per år. Det är mycket köpkraft, så det finns en del att klösas om här, säger han.

– Den officiella inställningen är att man är väldigt positiv till Ikea-etableringen överlag. Den kommer att tillföra handeln i Umeå uppemot 1,5 miljard om man räknar bort konkurrenseffekter.

Samtidigt räknar man med en omfördelning på dagligvarusidan, men med ett plus på runt 130 miljoner netto.

En del av den ökade köpkraften kommer med nya Umeå-bor, men sedan räknar man givetvis med betydande effekter för såväl Sundsvall som Örnsköldsvik.

Ikea Centres räknar med att anläggningen i Umeå kommer att locka 5 000 000 besökare om året, exklusive Ikea.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125