23948sdkhjf

Icas hemliga ehandelsplan

När den traditionella dagligvaruhandeln möter den växande ehandeln med livsmedel satsar de stora aktörerna på plockning i butik. Men Ica har en hemlig plan, avslöjar Ica Sveriges vd Anders Svensson för DI Digital.
Ehandeln med dagligvaror växte med 40 procent under 2015. Mest växte lösplocket, som ökade med hela 55 procent. Trots det har näthandeln hittils bara nått upp till 1,5 procent av den totala dagligvarukakan. De stora livsmedelsaktörerna har hittills hållit sig avvaktande eller genomfört satsningar som av olika orsaker inte varit framgångsrika.

I maj lanserar Axfood sin ehandelsmodell, som testats på personalen, i lite större skala i Stockholm och Göteborg. De liksom Ica, som har 160 butiker anslutna till sin ehandelsplattform, satsar på plockning i butik.

– Vi har stor respekt för alla konkurrenter, inklusive de nya. Men plocklager med automatiseraringar är inget nytt. Vi nyttjar befintlig infrastruktur och drar inte på oss stora fasta kostnader”, säger Anders Svensson till DI Digital.

Men om marknaden når en kritisk massa står Ica redo med en hemlig plan på att öppna egna plocklager för ehandel.

– Vi har tittat på specifika lokaliseringar där vi på kort varsel kan etablera ett centrallager. Om vi gör något börjar det som test i Stockholmsområdet, säger han till tidningen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11