Icas hemliga ehandelsplan
När den traditionella dagligvaruhandeln möter den växande ehandeln med livsmedel satsar de stora aktörerna på plockning i butik. Men Ica har en hemlig plan, avslöjar Ica Sveriges vd Anders Svensson för DI Digital.
I maj lanserar Axfood sin ehandelsmodell, som testats på personalen, i lite större skala i Stockholm och Göteborg. De liksom Ica, som har 160 butiker anslutna till sin ehandelsplattform, satsar på plockning i butik.
– Vi har stor respekt för alla konkurrenter, inklusive de nya. Men plocklager med automatiseraringar är inget nytt. Vi nyttjar befintlig infrastruktur och drar inte på oss stora fasta kostnader”, säger Anders Svensson till DI Digital.
Men om marknaden når en kritisk massa står Ica redo med en hemlig plan på att öppna egna plocklager för ehandel.
– Vi har tittat på specifika lokaliseringar där vi på kort varsel kan etablera ett centrallager. Om vi gör något börjar det som test i Stockholmsområdet, säger han till tidningen.