Ica drar ifrån igen
Försäljningen i hela dagligvaruhandeln ökade med 2,6 procent i januari jämfört med samma månad förra året. Det innebär att Icabutikerna som ökade något mer, återigen kan antas vinna marknadsandelar.
När Icabutikerna redovisade sina januarisiffror för några veckor sedan låg försäljningsökningen på 3,1 i löpande priser, 0,5 procentenheter mer än den totala dagligvaruhandelns ökning. Rensar man bort Systembolagets försäljning och bara tittar på den egentliga dagligvaruhandeln ökade den med 3,0 procent, varav 2,3 procent berodde på prishöjningar. Det gör skillnaden mot Ica mindre, men kedjan vann ändå försäljningsracet hårfint i januari.
Fri Köpenskap har tidigare berättat att marknadsledande Ica under stora delar av 2015 tappade mark mot konkurrenterna. De nya siffrorna kan indikera ett nytt trendbrott.
"Detaljhandeln inledde året med en positiv utveckling. Den preliminära försäljningssiffran blev 54,1 miljarder kronor, motsvarande en tillväxt om 3,0 procent jämfört med januari 2015. Dagligvaruhandeln ökade sin försäljning med 2,6 procent, varav 2,0 procentenheter kan förklaras av prishöjningar. Sällanköpsvaruhandeln ökade sin försäljning med 3,4 procent, trots fortsatta prisminskningar.
Hushållens konsumtionsutrymme är fortsatt gynnsamt. Den låga räntan, den låga inflationen och en god arbetsmarknad gör att detaljhandeln förväntas vara en fortsatt stark tillväxtmotor i den svenska ekonomin. Detaljhandeln har uppvisat tillväxt varje år sedan 1997 och för 2016 är prognosen att tillväxten fortsätter starkt, men att den inte riktigt når upp i 2015 års nivå. Detta på grund av hämmande faktorer som högre skatter och mer strikta amorteringskrav. HUI:s prognos för helåret 2016 ligger på 4,0 procent för den totala detaljhandeln", skriver Andreas Svensson, HUI, i en kommentar.
DETALJHANDELSINDEX JANUARI 2016 Löpande priser förändring i procent Fasta priser förändring i procent Fasta priser kalender-korrigerade Dagligvaror2,60,61,9Sällanköpsvaror3,43,85,6Total detaljhandel32,44