23948sdkhjf

E-handeln ökar - dagligvarorna på efterkälken

Fem procent av de som handllade på nätet det senaste kvartalet handlade livsmedel, och två procent övriga dagligvaror som toapapper och tandkräm. Det framgår av E-barometern för 2015 som presenteras i dag.
Totalt ökade den svenska detaljhandelns försäljning på internet med 19 procent under 2015 och omsatte 50,1 miljarder kronor, enligt E-barometern som görs i samarbete mellan Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research. E-handeln utgör nu 6,9 procent av den totala detaljhandeln i Sverige. Räknar man bort dagligvaruhandeln är andelen högre, cirka 12 procent.

Dagligvaruförsäljningen på nätet var förvisso den bransch som ökade mest procentuellt, 40 procent, men det är fortfarande en bra bit kvar till de nivåer de mest framgångsrika branscherna på området nått.

– De fysiska och digitala kanalerna samspelar allt mer, och praktiskt taget alla köp har digitala inslag idag. Dagens konsumenter vill ha en friktionsfri köpupplevelse oavsett kontaktyta och resan mot den sömlösa shoppingen har bara börjat, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige i en kommentar.

Även om dagligvaruhandeln släpar efter ehandelsraketer som bygghandeln, inredning och möbler samt leksaker, är utvecklingen stark. Enligt D-food index, som presenterade för några veckor sedan växte dagligvarorna på nätet med 40 procent under 2015. Bäst gick lösplock med en tillväxt på 55 procent medan matkassarna växte med 26 procent.

"Livsmedelshandeln på nätet har skapat sitt eget tillväxtsnabbtåg. Flera aktörer har tillkommit. Särskilt de stora kedjeaktörerna driver på utvecklingen genom att finnas i flera kanaler, både på nätet och som fysiska butiker", heter det i rapporten.

I dag är det främst kvinnor mellan 30 och 49 år som handlar livsmedel på nätet. Livsmedel handlas i ungefär lika stor andel bland mobilanvändare som internetanvändare. Branschen har potential att öka bland mobilanvändarna eftersom dessa konsumenter är mer otåliga i sitt köpbeteende.

E-barometern i sammanfattning

Den svenska detaljhandelns försäljning över internet ökade med 19 procent under 2015. Det innebär att e-handeln med varor i Sverige omsatte 50,1 miljarder kronor 2015 och stod därmed för 6,9 procent av den totala omsättningen inom svensk detaljhandel.
De branscher som omsätter mest på internet är hemelektronik (11 mdr kr), kläder/skor (8,4 mdr kr) och böcker/media (3,6 mdr kr)
De branscher som ökade sin försäljning mest under 2015 var bygghandeln (38%), Inredning/möbler (34%) och barnartiklar/leksaker (34%).
40 procent av konsumenterna i Sverige mellan 18-79 år e-handlar varor minst en gång per månad. Det är fem procentenheter fler än för ett år sedan.
19 procent av konsumenternas köp av varor över internet under 2015 skedde från utländska sajter. De länder som flest e-handlade varor från under fjärde kvartalet var Storbritannien, Tyskland, USA och Kina.
Svensk e-handelsexport går framförallt till Norge och Finland. Därefter följer Danmark, Tyskland och Storbritannien.
75 procent av e-handelskonsumenterna tycker det är viktigt att få välja hur de ska få en vara levererad när de handlar på internet
29 procent tycker det är viktigt att kunna få en vara de beställt på internet levererad nästkommande vardag
Mest populärt är att få en e-handlade vara levererad till ett utlämningsställe (37%), följt av i sin postlåda (29%) samt hemlevererad på kvällstid (11%).

Hela rapporten går att ladda ner hä r.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.106