23948sdkhjf

Stockmann tappar försäljning

Den finländska varuhuskoncernen Stockmann redovisar ett förlust på 2,9 miljoner euro efter skatt för sista kvartalet i fjol, att jämföra med förlusten på 34 miljoner året innan.
Rörelseresultatet exklusive finansiella poster uppgick till 18,5 miljoner euro, mot 11,2 under samma kvartal 2014. Försäljningen nådde 420 miljoner euro, att jämföra med 476 föregående år.

Varuhusverksamheten i Ryssland har avvecklats, och jämförelsesiffror och relaterade poster har räknats om utifrån det. Omsättningen för kvarvarande produktområden och verksamheter ökade med 1,1 procent.

För helåret redovisas en omsättning på 1 434,8 miljoner euro, mot 1 605,5 miljoner 2014. Omsättningen för kvarvarande produktområden och verksamheter minskade med 1,3 procent. Rörelseresultatet exklusive finansiella poster uppgick till -28,5 miljoner euro, att jämföra med -37,8 miljoner euro året innan.

”Fjolåret var ett historiskt år för Stockmann, för sällan har ett år varit så fyllt av förändringar. I linje med vår strategi avstod vi från de förlustbringande produkt- och verksamhetsområden som står utanför vårt fokusområde. Beslutet att avveckla varuhusverksamheten i Ryssland var vårt överlägset största steg under år 2015”, skriver Stockmann Groups vd Per Thelin i en kommentar.

”Vi inleder år 2016 från ett bättre utgångsläge än för ett år sedan, men vi har fortfarande en hel del att göra. Att öka lönsamheten i Stockmann Retail är nödvändigt för att uppnå en vändning i riktning mot lönsamhet.”

Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för 2015.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062