Stockmann tappar försäljning
Den finländska varuhuskoncernen Stockmann redovisar ett förlust på 2,9 miljoner euro efter skatt för sista kvartalet i fjol, att jämföra med förlusten på 34 miljoner året innan.
Varuhusverksamheten i Ryssland har avvecklats, och jämförelsesiffror och relaterade poster har räknats om utifrån det. Omsättningen för kvarvarande produktområden och verksamheter ökade med 1,1 procent.
För helåret redovisas en omsättning på 1 434,8 miljoner euro, mot 1 605,5 miljoner 2014. Omsättningen för kvarvarande produktområden och verksamheter minskade med 1,3 procent. Rörelseresultatet exklusive finansiella poster uppgick till -28,5 miljoner euro, att jämföra med -37,8 miljoner euro året innan.
”Fjolåret var ett historiskt år för Stockmann, för sällan har ett år varit så fyllt av förändringar. I linje med vår strategi avstod vi från de förlustbringande produkt- och verksamhetsområden som står utanför vårt fokusområde. Beslutet att avveckla varuhusverksamheten i Ryssland var vårt överlägset största steg under år 2015”, skriver Stockmann Groups vd Per Thelin i en kommentar.
”Vi inleder år 2016 från ett bättre utgångsläge än för ett år sedan, men vi har fortfarande en hel del att göra. Att öka lönsamheten i Stockmann Retail är nödvändigt för att uppnå en vändning i riktning mot lönsamhet.”
Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för 2015.