23948sdkhjf

Importerad mat ökar trots svensk-boomen

Trots att ekologisk och närproducerad mat stärker sina positioner i dagligvaruhandeln blir importerad internationell mat allt mer populär.
– Vi märker att det ökar starkt, säger Kristian Winterberg, butikschef på Hemköp Torsplan i Stockholm.

Kunderna blir allt mer kräsna i dagligvaruhandeln. Även om ekologiskt och närproducerat kommit starkt de senaste åren har segmentet ”All världens mat” ökat på ett stadigt plan. Varor flyttas ofta från de internationella hyllorna till basutbudet för att de blir för ”vanliga”, men så gör man inte på alla butiker.

– Sedan ombyggnaden av stormarknaden blev klar för ett par år sedan gjorde vi rumsindelningar, och då fick ”All världens mat” två ganska stora rum. Istället för en hyllrad med kanske 10 sektioner som det brukar kunna se ut i en vanlig butik fick vi ungefär 100 sektioner istället, säger Mattias Johansson, säljchef på Coop Forum Bäckebol i Göteborg.

På Coop Forum Bäckebol upptäckte man snabbt att den internationella maten kommit för att stanna, och valde att lyfta den extra mycket. Och även om avdelningen Världens mat hade en kort tuff period för ett par år sedan har ökningen överlag varit stabil. Under 2015 ökade försäljningen med smått osannolika tio procent.

Är det inte märkligt att försäljningen av den internationella maten ökar då den ekologiska och närproducerade trenden vuxit sig så stark?

– Ja, det kan vara lite svårt att veta exakt varför till exempel thailändsk mat ökar så mycket. Dels handlar det nog om att vi svenskar reser mycket och letar nya smakupplevelser. Man vill testa laga maten som man åt, förklarar Mari Lindblad, avdelningsansvarig på Coop Forum Bäckebol.

– Men sedan är ju migrationen en del också. Man träffar många kunder från andra länder som blir förvånade och säger; ”Oj då, hade ni det här?”, fortsätter hon.

Även Kristian Winterberg på Hemköp Torsplan tror att den starka ökningen av asiatisk mat, och då främst thailändsk mat, kan kopplas till svenskarnas resfeber.

– Det märks en rätt stor skillnad i försäljningen faktiskt, både på packad färdigmat med asiatiskt tema och ingredienser. Vi reser mycket och letar influenser. Vi söker nytt och spännande både när vi köper färdigmat och lagar själv. Man kanske provade något spännande när man var utomlands och vill testa det även när man kommer hem, säger han.

PONTUS NYMAN

Pontus.nyman@fri-kopenskap.se

08-54 55 13 38
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078