Ledare: Mötesplatserna som ska inspirera
Med det här numret av Fri Köpenskap drar förberedelserna inför årets upplaga av Dagligvarugalan 2016 igång på allvar. Nu ska vi hitta de där hängivna, engagerade människorna som inspirerar alla andra i branschen att fortsätta utvecklas och lyckas ännu bättre i sitt arbete.
Det är sjunde gången som Fri Köpenskap arrangerar Dagligvarugalan, branschens egen Oscarsgala. När vinnarna den 29 september koras inför den samlade branschen på Waterfront Congress Center i Stockholm blir det återigen stor fest med både glitter och glamour.
Vad har det här med tidningen Fri Köpenskap att göra? kanske du undrar. Hur hänger galor och event ihop med en traditionell journalistisk tidningsprodukt?
Väldigt mycket, är mitt svar. Dagligvarugalan och andra event som Fri Köpenskap arrangerar är lika mycket Fri Köpenskap som den tryckta tidningen – bara förmedlat på ett annat sätt. Utgångspunkten är det uppdrag Fri Köpenskap har.
Redan i första numret, som kom den 7 januari 1943, presenterade tidningen sitt mål och syfte:
”Den (Fri Köpenskap min anm) vill vara en föreningslänk mellan de båda huvudslagen av varudistributörer, vilkas intressen och strävanden i allt väsentligt sammanfalla. För båda, detaljisten lika väl som grossisten, är ju den slutliga uppgiften en och densamma: konsumentens betjänande med de bästa varorna till de billigaste priserna”.
Mycket har givetvis förändrats sedan Fri Köpenskaps grundare formulerade tidningens uppdrag så här, men ambitionen är fortfarande densamma: att driva dagligvarubranschens frågor – och skapa mötesplatser mellan dess olika aktörer.
Journalistiskt innebär det att Fri Köpenskap ska belysa hot och utmaningar för branschen. Vi ska hjälpa branschen och dess aktörer, inte minst de enskilda handlarna, att utvecklas och att se möjligheterna i utvecklingen. Att hitta sin väg genom den djungel som digitaliseringen har skapat.
Men ingenting säger att det här enbart kan åstadkommas med en papperstidning. Varje kommunikationssätt har sina fördelar och nackdelar. Och ingen publiceringskanal klarar att ensam möta moderna mediekonsumenters alla behov.
Papperstidningen är fantastisk och oöverträffad när vi ska presentera ett nyhetsurval och skapa läsupplevelse. Men utrymmet – när man vill berätta mer - är begränsat, aktualiteten kan ibland vara bättre och möjligheten till interaktivitet är inte så stort.
Samma begränsningar finns inte på webben och inte i vårt dagliga nyhetsbrev. De har i gengäld andra begränsningar.
Papperstidningens begränsningar finns inte heller på våra event som Dagligvarugalan. Där träffas i stort sett hela dagligvarubranschen fysiskt. De olika aktörerna kan oförmedlat och på plats utveckla relationerna till varandra - samtidigt som Fri Köpenskap kan presentera ett spännande och utmanande program.
Vad kan vara mer relevant än att hitta de goda exemplen i branschen, de som har hittat sitt sätt att lyckas i den branschomdaning som pågår?
Sedan kan du som läsare av Fri Köpenskap få återkoppling från Dagligvarugalan och få veta mer om prisvinnarna i papperstidningen och på webben via vårt dagliga nyhetsbrev.
Göran Carstorp