De drar in miljoner på att frossa
En instagrammad frukostsmothie står sig slätt i jämförelse med det sydkoreanska internetfenomenet mukbang. Där vräker människor i sig mat framför webbkameran – och tusentals tittar på.
Fenomenet kallas ”mukbang”, och är så stort i Sydkorea att vissa försörjer sig på att streama sina måltider. Enligt The Science Times tjänar de största mukbang-stjärnorna uppemot 10 000 dollar, ungefär 85 000 kronor – i månaden. Pengarna kommer in genom att tittarna belönar personen bakom skärmen med virtuella ballonger, som sen kan växlas in mot riktiga pengar på plattformen där mukbangstjärnan lägger upp sin video.
Teorierna om varför det här har blivit så stort är många. En del menar att det är för att det finns så många ensamhushåll i Sydkorea, och att folk helt enkelt vill ha middagssällskap. De mer cyniska tror att det handlar om att människor gillar att se söta kvinnor äta stora mängder mat. Den lite mer deprimerande tolkningen är bantnings-kulturen är stark i Sydkorea, och att åskådarna genom att titta på en livstreamad middag får hetsäta via någon annan.
– Många av mina fans bantar. När de ser mig äta får de en kick, säger Park Seo-Yeon, en av Sydkoreas stora mukbang-stjärnor, till The Science Times.
Sydkorea omnämns ofta som ett föregångsland vad gäller nät-fenomen, och landet har varit pionjärer inom e-sporten – som nu är en miljardindustri. Så det är inte helt otänkbart att det skulle slå igenom även i Sverige.
– Det händer alltid en massa konstiga saker i Asien, så det är svårt att sia om vad som fäster och inte. Jag tror att det här är så pass knäppt att någon kommer göra det som en kul grej i alla fall. Om man har lyssnat på några poddar – varför skulle det här vara tråkigare. Det är väl precis lika innehållslöst, säger Lennart Wallander, vd och projektledare på Food & Friends, känd för att förutspå trender i matvärlden.
Ett antal tappra Mukbang-försök har gjorts av svenska bloggare och vloggare i Sverige också, men än har det inte riktigt slagit på bred front.
– Jag tror inte att det kommer att bli en bred grej här, men räkna med att det kommer att användas som ett PR-grepp i lansering av mat och restauranger: ”Trenden från Sydkorea”. Kanske med Alex Schulman som äter något, med bra kommentarer?
Här kan du se "Shoogi" äta kyckling:
https://youtu.be/EZ1A1nksK88
Hanna Reinholdsson
hanna.reinholdsson@fri-kopenskap.se
08-545 513 31