Servicehandeln avslutade starkt
Försäljningen i servicehandeln ökade med 3,7 procent under årets fjärde kvartal, mätt i löpande priser i och jämförbara enheter.
För första gången på ett år visade alla fem delbranscherna i indexet positiva tillväxtsiffror. Starkast gick Spel & Tobak med en ökning på 5,5 procent. Trafikbutikernas försäljning ökade med 3,9 procent. Café och Fast Food uppvisade en likartad tillväxt med 3,1 respektive 3,0 procent. Minilivs överraskade positivt efter flera svaga kvartal med en försäljningsökning på 2,9 procent.
– Trots den goda försäljningsutvecklingen under fjärde kvartalet har servicehandlarna stora utmaningar framför sig. Lönsamheten har sjunkit och höjningen av arbetsgivaravgifterna för unga blev ytterligare ett slag mot en bransch som tagit ansvar. Servicehandlarna belastas med högre kostnader, vilket resulterar i kortare öppettider och ägare som jobbar fler arbetstimmar istället för att anställa unga, säger Bengt Hedlund, vd för Svensk Servicehandel & Fast Food, i en kommentar.
Hela indexrapporten går att ladda ner här .