23948sdkhjf

Debatt: Ökad samverkan med handeln främjar ekomaten

Drivkraften för ekobönder är att skapa mervärden som är till nytta för både människor, djur och miljö, inte att producera billig ekomat. Det skriver företrädare för Organic Sweden i ett debattinlägg.
I dag, torsdagen den 28 januari, hålls den årliga Ekogalan under gnistrande kristallkronor på Grand Hôtel. Även om den här texten skrivs ett par dagar i förväg, vågar vi gissa att det slagits nya försäljningsrekord på den ekologiska marknaden. Samtidigt kvarstår utmaningen när det gäller produktionen – volymerna från de svenska ekologiska lantbruken ökar inte i samma takt. Organic Sweden menar att fördjupade och mer långsiktiga samarbeten inom livsmedelskedjan kan stimulera fler att ställa om, så att efterfrågan kan fortsätta mötas av svenska ekologiska produkter.

Det finns en stor potential i att bygga starkare relationer mellan handeln och lantbruket, för att säkra tillgången på ekologiskt producerade råvaror. Den som ska ställa om sin produktion står inför stora investeringar. Genom långsiktiga samarbeten, fleråriga kontrakt, garanterade volymer och liknande överenskommelser kan handeln bidra till den trygghet som krävs för att fler lantbrukare ska vilja ta steget att investera och börja lägga om sin produktion.

Vi behöver också hjälpas åt att flytta fokus från lågpris till prisvärd mat. Det gäller både i dialogen mellan handel och producenter, liksom i kommunikationen med konsument. Den hårda prisfokuseringen sänder signalen att all mat ska vara billig. Det finns dock ingen ekobonde eller något ekologiskt livsmedelsföretag vars drivkraft handlar om att göra så billig mat som möjligt. Tvärtom är drivkraften att skapa mervärden som är till nytta för både människor, djur och natur – naturlig mat utan onödiga tillsatser, frisk jord och rent vatten utan rester av kemiska bekämpningsmedel, ökad biologisk mångfald och god djurhållning.

Det har dock inte skett någon värdeökning på svenska ekologiska jordbruksprodukter sedan 2010 – inga höjda priser till lantbruket trots en blomstrande marknad. Ekoföretagen använder ofta mer tidskrävande och kostsamma metoder, dyrare råvaror och ingredienser. Därtill betalar man för att låta sin produktion bli granskad och certifierad för att få berätta om det arbete man gör. Dessa företag måste få ta del av värdeökningen de är med och skapar, så att hållbarhet och lönsamhet kan gå hand i hand.

Charlotte Bladh André, ordförande Organic Sweden

Adam Arnesson, ekologisk fårbonde och medlem i Organic Sweden

Organic Sweden är intresseorganisation för alla företag och organisationer inom hela livsmedelskedjan som vill samverka för ökad försäljning, produktion och export av ekologiska livsmedel.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066