Tror på ketchupeffekt inom e-handeln
63 procent av svenskarna är borta från sin mobiltelefon max en timme av sin vakna tid per dygn. Mobila och digitala lösningar skapar förutsättningar för en spännande framtid i dagligvaruhandeln.
E-handeln tros vara framtiden men ändå är det bara 10 procent av sällanköpshandeln och 1 procent av dagligvaruhandeln som sköts via nätet. Så lär det dock inte se ut länge till, tror Visma Retail som tillsammans med HUI Research nyligen släppt en rapport om digitala och mobila köpbeteenden i dagligvaruhandeln.
– Konsumenterna är digitalt mogna, men tillgängligheten finns inte riktigt där ännu. Men det blir lite som hönan och ägget vad gäller att ta steget som detaljist och investera i detta. Men när det väl sker kommer det att bli en ketchupeffekt, säger Tina Banh-Skybrand, marknadschef på Visma Retail.
Även HUI Research är övertygade om att en förändring inom e-handeln är nära.
– Konsumenterna ligger före och tekniken finns där men aktörerna står lite och stampar. Dels rör det sig om okunskap – man vet inte riktigt hur man ska hantera detta – och sedan har vi kostnaderna. Man är inte säker på att man vågar investera i något som med tempot i dagens samhälle kan bli gammalt om ett år, säger Lena Larsson, vd, HUI Research.
Utmaningen ligger i att få konsumenterna att ändra sitt köpbeteende. Har kunderna väl börjat använda sig av e-handeln menar Visma Retail att det är stor chans att de fortsätter med det när de ser fördelarna.
E-handel innebär flera fördelar. Förutom att det går snabbare att skriva in ”saltgurka” än att leta upp burken, har man möjlighet att exempelvis ge mer och lättare tillgänglig information om produkter.
Dessutom finns möjligheten att kundanpassa erbjudanden. Digitalt innebär att man lättare kan samla in statistik, oavsett om det rör sig om dagligvaror eller sällanköpsvaror.
Gränsen mellan digitalt och fysiskt blir mindre och mindre – och på andra håll i världen har det gått så långt att man i detaljhandeln exempelvis ganska exakt kan presentera vilka skor en kund vill ha. Allt baserat på information från tidigare köp – som vilken stil, vilket material och vilken färg kunden gillar.
Ett annat sätt att applicera den ökande tekniska framfarten i samhället är via digitala erbjudanden.
Framöver vill dubbelt så många konsumenter till exempel ta emot erbjudanden via appar i sina mobiltelefoner jämfört med i dag, och statistiken säger att 96 procent av konsumenterna använder sig av erbjudanden. 35 procent alltid, 61 procent ibland och 4 procent aldrig.
– Då erbjudanden och rabatter nyttjas i praktiken av alla konsumenter, så är det en ingång för detaljisterna att göra dessa mer träffsäkra och personliga, och kommunicera dessa på det sätt konsumenterna vill ha dem – alltså digitalt. Det är tydligt att konsumenter är positiva till mer digitala och mobila shoppinglösningar, säger Tina Banh-Skybrand.