23948sdkhjf

Oatly förlorade mot Svensk Mjölk

Oatly får inte hävda att havrebaserad mjölk är en mer hälsosam produkt än mjölk. Det har Marknadsdomstolen beslutat.
Svensk Mjölk valde att stämma Oatly efter en annonskampanj som företaget hade, som Svensk Mjölk ansåg att var vilseledande.

Nu har domen fallit i Marknadsdomstolen.

Oatly förbjuds nu att använda marknadsföring som anses misskreditera mjölk. De får inte heller hävda att mjölkprodukter, till skillnad från havrebaserade livsmedel, inte passar för människor eller att havremjölk skulle vara mer hälsosamt än komjölk.

"No milk. No soy. No badness" och "It looks milk but isn’t milk. It is made for humans (not baby cows)" är exempel på formuleringar som Svensk Mjölk reagerade på.

Om Oatly inte följer domen kommer de få betala ett vite, och de döms dessutom att betala rättegångskostnader på 1, 3 miljoner.

Här kan du läsa domen i sin helhet .
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109