23948sdkhjf

Svenska företag tappar konkurrenskraft

Fyra av tio svenska livsmedelsproducenter har tappat i konkurrenskraft de senaste åren, visar Livsmedelsföretagens konjunkturbarometer.


Enkäten bland Livsmedelsföretagens medlemsföretag visar också att ingen ljusning är i sikte. Den samlade försäljningen på hemmamarknaden är oförändrad i dag jämfört med för ett år sedan samtidigt som exporten har minskat och antalet anställda minskar.

De höga produktionskostnaderna i Sverige ses som ett huvudproblem.

- De senaste tre åren har arbetskraftskostnaderna i svensk livsmedelsindustri ökat med 8,5 procent i snitt, det är mer än i i merparten av våra konkurrentländer, säger Carl Eckerdal, som är chefekonom på Livsmedelsföretagen.

Tyskland anges som det främsta konkurrentlandet av företagen och där är livsmedelsproduktionen stabil medan den minskar i Sverige.

I Polen och de baltiska länderna är arbetskraftskostnaderna en sjättedel av de svenska och de har lyckats att under en lång rad av år att kraftigt öka sin export till Sverige.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063