Svenska företag tappar konkurrenskraft
Fyra av tio svenska livsmedelsproducenter har tappat i konkurrenskraft de senaste åren, visar Livsmedelsföretagens konjunkturbarometer.
Enkäten bland Livsmedelsföretagens medlemsföretag visar också att ingen ljusning är i sikte. Den samlade försäljningen på hemmamarknaden är oförändrad i dag jämfört med för ett år sedan samtidigt som exporten har minskat och antalet anställda minskar.
De höga produktionskostnaderna i Sverige ses som ett huvudproblem.
- De senaste tre åren har arbetskraftskostnaderna i svensk livsmedelsindustri ökat med 8,5 procent i snitt, det är mer än i i merparten av våra konkurrentländer, säger Carl Eckerdal, som är chefekonom på Livsmedelsföretagen.
Tyskland anges som det främsta konkurrentlandet av företagen och där är livsmedelsproduktionen stabil medan den minskar i Sverige.
I Polen och de baltiska länderna är arbetskraftskostnaderna en sjättedel av de svenska och de har lyckats att under en lång rad av år att kraftigt öka sin export till Sverige.