23948sdkhjf

Cloetta ökade organiskt

Konfektyrtillverkaren Cloetta redovisar en ökad omsättning på 1 459 miljoner kronor för årets tredje kvartal, att jämföra med 1 303 miljoner kronor för samma period förra året. Rörelseresultatet förbättrades till 212 miljoner kronor (178).
Rensat för engångsposter ökade rörelseresultatet till 194 miljoner kronor (193), enligt kvartalsrapporten i dag.

Cloettas försäljning ökade med 12,0 procent under kvartalet varav organisk tillväxt var 4,2 procent, förvärv av Lonka 6,6 procent och valuta 1,2 procent.

– Jag är särskilt nöjd med att vår organiska försäljningstillväxt uppgick till 4,2 procent trots att vi under kvartalet påverkades negativt av både oavslutade kontraktsförhandlingar och minskad försäljning på några marknader. Kontraktsförhandlingarna med en stor kund i Sverige har emellertid nu slutförts, säger Cloettas vd och koncernchef David Nuutinen i rapportkommentaren, och syftar på det nyligen slutna avtalet med dagligvarukedjan Bergendahls.

– Vårt fokus framåt ligger naturligtvis på fortsatt lönsam tillväxt, men även nya initiativ inom lösviktsgodis och integrationen av Lonka utgör prioriterade områden, säger han vidare.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063