Var tredje svensk väljer vego
36 procent, mer än var tredje svensk, äter vegetarisk mat minst en gång i veckan. Det visar en undersökning som TSN-Sifo gjort på uppdrag av Axfood.
25 procent av kvinnorna är inställda på att äta mer grönt framöver, och 31 procent av de yngre.
På Willys och Hemköp har kyld vegetarisk mat ökat med 116 procent det senaste året, jämfört med 40 procent året innan. För hela dagligvaruhandeln är ökningen 73 procent för kyld vegetarisk mat i år, och 12 procent för djupfryst.
– Kött kommer inte att ha samma status i framtiden. Vi kommer att äta mindre rött kött till förmån för kyckling, fisk och vegetariskt. Och det kött vi äter kommer vi att vara noga med att det är producerat på ett schysst sätt, säger Åsa Domeij, chef för miljö och social ansvar på Axfood, i ett pressmeddelande.
Trots den kraftiga utvecklingen är det enbart 7 procent kvinnor och endast 2 procent män som säger sig vara renodlade vegetarianer i dag, enligt undersökningen. 1 086 slumpmässigt utvalda svarade via en webbpanel.