23948sdkhjf

Svensk Dagligvaruhandel lanserar kvartalsrapporter

Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel lanserar nu kvartalsrapporter för att ge en samlad bild av utvecklingen i branschen.
I rapporten sammanställs siffror från källor som Detaljhandesindex, DHI, D-food Index, SCB:s arbetskraftsundersökning AKU, Eurostat och Konjunkturbarometern.

I den första rapporten, för årets tredje kvartal 2015, får man bland annat en snabb överblick över försäljningsutvecklingen i handeln och på nätet. Dagligvaruhandelns försäljning har till exempel ökat med 2,5 miljarder jämför med Q3 2014, en tillväxt å 3,2 procent, men bara 0,3 procent i fasta priser.

Man kan också se att antalet sysselsatta ökade med 1 procent totalt i dagligvaruhandeln, medan det minskade med 3 procent i åldersgruppen 15-24 år.

I den nordiska utblicken kan man se att Sverige och Norge har en liknande utveckling, både när det gäller försäljnings- och prisutveckling, med Danmark släpande strax efter. Det land som skiljer ut sig är Finland, med negativa siffror i båda fallen.

– Dagligvaruhandelns försäljning steg med 3,2 procent under det tredje kvartalet. Att döma av dagligvaruhandlarnas framtidstro kommer utvecklingen hålla i sig resten av året. Sverige uppvisade dessutom, tillsammans med Norge, den starkaste tillväxten i Norden under det tredje kvartalet mätt i löpande priser, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel, i en kommentar.

Rapporten hittar du här .
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063