23948sdkhjf

Hon ska leda svenskmärkningen

Maria Forshufvud, i dag vd för Svenskt kött, blir vd för nystartade Svenskmärkning AB.
Bolaget är en gemensam satsning från branschorganisationerna Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel och Lantbrukarnas Riksförbund, för att utveckla och förvalta den nya frivilliga svenskmärkningen av livsmedel.

– Maria har drivit och utvecklat märket Svenskt kött till det starka varumärke som det är i dag. Maria har dessutom lång erfarenhet och ett stort kontaktnät inom hela livsmedelssverige, något som kommer behövas när nu svenskmärkningen ska breddas, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel och styrelseordförande i bolaget, i en kommentar.

– När en majoritet av konsumenter anger att de föredrar att köpa svenska livsmedel är det onekligen ett stort uppdrag att få vara med och utveckla en ny breddad svenskmärkning till dem. Jag är också övertygad om att märkningen kommer bidra till att stärka och utveckla marknaden för svenska råvaror, säger Maria Forshufvud.

De framtagna kriterierna för den ny svenskmärkningen ser ut så här:

För rena jordbruksprodukter, exempelvis grönsaker, gäller att odlingen ska ha skett i Sverige. Det gäller även bearbetade livsmedel med bara en ingrediens, exempelvis vetemjöl.
Allt kött ska komma från djur födda, uppväxta och slaktade i Sverige. Kriterierna för svenskt ursprung blir därmed striktare och tydligare än motsvarande kriterier i den obligatoriska ursprungsmärkningen på EU-nivå.
I färdigrätter och andra produkter med mer än en ingrediens, skall minst 75 procent av innehållet ha svenskt ursprung. Kött, ägg och mjölk ska dock alltid ha 100 procent svenskt ursprung, även då de ingår som ingredienser i en produkt.
För alla typer av livsmedel ska samtliga steg i produktionen, inklusive förädling och förpackning, ha skett i Sverige för att svenskmärkningen ska få användas.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078