23948sdkhjf

Fröken Coop fälld av Reklamombudsmannen

Ett uppslag i Coops medlemstidning Mer Smak med rubriken "Så blir du ett riktigt Coop-proffs!" fälls av Reklamombudsmannen, RO. Reklamen är könsdiskriminerande anser RO:s opinionsnämnd.
En anmälare hade reagerat på att kvinnor i ett redaktionellt utformat uppslag, vars syfte var att marknadsföra Coops medlemsprogram och kort, framställs på ett stereotypt sätt och uppmanas att ensamma ansvara för familjens inköp och resor. I uppslaget visas hur "Fröken Coop" handlar och utnyttjar medlemsprogrammets förmåner.

"Den fiktiva karaktären ”Fröken Coop” framställs inte på ett sätt som kan anses nedvärderande för kvinnor. Uppslaget visar enbart hur en medlem i Coop MedMera kan tjäna och använda poäng", skriver Coop i sitt svar till nämnden, som dock går på anmälarens linje och "konstaterar att reklamen visar ett flertal situationer där kvinnan i en familj med man och barn fram­ställs som ansvarig för familjens hushåll och planering av semesterresa."

Nämnden finner att detta ger en stereo­typ syn på könsrollerna och fram­ställer kvinnor på ett nedvärderande sätt. Annonsen är därför könsdisk­rimi­nerande,, skriver RO:s opinionsnämnd.

Hela beslutet går att läsa här .

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062