23948sdkhjf

Nytt tillskott i brödbranschen

Bröd har en särskild plats i dagligvaruhandeln, säger Anette Rosengren, vd för Fazer Bageri Sverige från den 1 maj.  – Trenderna går åt många olika håll, en del är emot GI och LCHF och många för. Det har till exempel aldrig funnits så stort utbud av mjölsorter som nu, intresset för att baka hemma ökar och småbagerier poppar upp.
Anette Rosengren har arbetat med snabbrörliga konsumentvaror i drygt 25 år. Redan när hon studerade till ekonom med inriktning mot marknadsföring kompletterade hon studierna med sociologi. För hon vill veta hur människor tänker och agerar och därmed kunna påverka dem.

– Alla har en relation till bröd. För mig är bröd en viktig komponent i en sund kosthållning och en stor del i människors vardag. När vd-jobbet på Fazer Bageri Sverige blev ledigt, kände jag att det här var ett riktigt spännande arbete som jag ville ha.

Brödet har på senare år utmanats av olika dieter, men Anette Rosengren lyfter fram de många trender för bröd som också finns.

– Det viktiga i en brödavdelning är att få kunderna att hitta nyheter. Det är så lätt att följa sin vanliga rutin och ta samma bröd som man brukar, men produktutvecklingen är enorm och vi vill ju visa vad vi gör.

Själv älskar Anette Rosengren grovt danskt rågbröd, både till frukost och lunch, men hon har gjort nya positiva bekantskaper som rotfruktskusarna som lockar med både nya färger och smaker på brödet.

Fazer är en av Sveriges största brödtillverkare och populära produkter är Skogaholmslimpan, Frökusar och Gateaus surdegsbröd.

Vad vill du göra som vd?

– Fazer har haft en fantastisk utveckling i svenska brödhyllor och mitt uppdrag blir att utveckla verksamheten. Vi ska ha ett gott partnerskap med våra kunder, alltså butikerna, vi vill förstå konsumentens behov och önskemål och tillsammans med butikerna vill vi göra så attraktiva brödavadelningar som möjligt. Och så vill jag förstås att vi ska ha medarbetare som trivs, för det är då man jobbar som allra bäst.

Vad kan man göra för att lyfta brödavdelningen?

– Mycket! Allt från olika hyllor och belysning till segmentering och presentation. Miljön är spännande och vi ska jobba för att hitta rätt.

Hur är du själv som konsument?

– När jag går i en butik är jag helt yrkesskadad och tänker butiksvarv, planering och upplägg. Jag sköter alla matinköp hemma, medan min man står för matlagningen. Så det är jag som får ta hand om det roliga.

KAJSA SÖDERBERG

Om Anette Rosengren

AKTUELL Ny vd för Fazer Bageri Sverige.

FÖDD 1966.

BOR Danderyd, norr om Stockholm.

FAMILJ Make.

BAKGRUND Unilever, Kraft/Mondelez, Lantmännen, senast vd för Lantmännen Doggy.

FRITID Sportar och går på teater.

VILL ÄTA MIDDAG MED Fredrik Lindström.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062